DEVELOPMENT OF E-BOOKS AS TEACHING MATERIALS IN THE COMPUTER AND NETWORK ENGINEERING DEPARTMENT

Authors

  • Desnal Galla Karurukan Universitas Kristen Indonesia Toraja
  • Hasni Universitas Kristen Indonesia Toraja
  • Ervianti Ervianti Universitas Kristen Indonesia Toraja

Keywords:

Development, E-book, Teaching materials

Abstract

Makale Christian Vocational School faces learning difficulties due to the ineffective use of textbooks, making it difficult for students to understand the material. Therefore, it is necessary to develop e-books as a learning medium to increase students' understanding in the Basic Computer and Network subjects for class X TKJ. This research aims to: (1) analyze the need for developing e-books as teaching materials, (2) design an e-book development design, and (3) describe the level of validation and practicality of the e-book. The method used is Research and Development with the ADDIE model, including analysis of student characteristics, school environment and curriculum. The design stage includes creating a storyboard and compiling content, while the development stage includes media validation and practicality testing. This research was conducted at Makale Christian Vocational School with the subject of class X students and involved validators, students and teachers. The research results show that this e-book is very feasible, with a media validator assessment of 80%, material validator assessment of 90%, teacher assessment of 86%, and student assessment of 94%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adelfiana, Z. N., Astuti, I., & Enawaty, E. (2022). Pengembangan Chatbot Berbasiss Web Menggunakan Model Addie. Jurnal Khatulistiwa Informatika, 10(2), 147-152.

Albert, A., Jeelani, I., & Han, K. (2020). Developing hazard recognition skill among the next-generation of construction professionals. Construction management and economics, 38(11), 1024-1039.

Amali, K., Kurniawati, Y., & Zulhiddah, Z. (2019). Pengembangan lembar kerja peserta didik berbasis sains teknologi masyarakat pada mata pelajaran IPA di sekolah dasar. Journal of Natural Science and Integration, 2(2), 191-202.

Amanta, Corry. (2015). Analisis kebutuhan pengembangan E-book Interaktif sebagai Media Pembelajaran pada Mata Kuliah Teknologi Informasi. Jurnal Edukasi Elektro, 1 (1).

Astiti, N.Y., Fadiawati, N., dan Tania, L. (2016). Ebook Interaktif Sifat Koglitif Larutan Berbasis Fenomena Kehidupan Sehari-hari. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 5(2), 320–333

Candra, N.D. dan Irianto, D. (2016). Perbandingan Hasil Belajar Siswa Antara Pembelajaran Contextual Teaching Learning (CTL) Menggunakan EBook dan Pembelajaran Konvensional Menggunalan Handout Pada Mata Pelajaran Kontruksi Bangunan di Kelas X TGB SMK Negeri 2 Bojonegoro. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 1(1), 189–194.

Fajri, Z. (2018). Bahan Ajar Tematik dalam Pelaksanaan Kurikulum 2013. Jurnal Pedagogik, 5(1), 100–108.

Hanikah, H., Faiz, A., Nurhabibah, P., & Wardani, M. A. (2022). Penggunaan media interaktif berbasis ebook di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7352-7359

Irmade, O., & Jumanto, J. (2022). Pengembangan e-book Sebagai Bahan Ajar Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi. Jurnal Basicedu, 6(6), 9256-9263.

Kementerian Sekretariat Negara Republik Indonesia. (2020). Undang-Undang Nomor 11 tahun 2020 tentang Cipta Kerja.

Kusumam, A., Mukhidin, M., & Hasan, B. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Mata Pelajaran Dasar dan Pengukuran Listrik untuk Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 23(1), 28.

Wandari, A., Kamid, K., & Maison, M. (2018). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) pada materi geometri berbasis budaya Jambi untuk meningkatkan kreativitas siswa. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 47-55.

Arkadiantika, I., Ramansyah, W., Effindi, M. A., & Dellia, P. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Virtual Reality Pada Materi Pengenalan Termination Dan Splicing Fiber Optic. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 29–36.

Haviz M. (2013). Research and Development; Penelitian Di Bidang Kependidikan Yang Inovatif, Produktif Dan Bermakna. Ta’dib. 16(1):28.

Kulsum, U., Hudiyono, Y., & Sulistyowati, E. D. (2018). Pengembangan bahan ajar menulis cerpen dengan media storyboard pada siswa kelas X SMA. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 1(1), 1-12.

Novitasari, D., dkk. (2019) “Pengembangan Media Pembelajaran Electronic Book (E-Book) Berbasis Edmodo Kelas X SMK Kartikatama Metro” ,Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, Vol.7, No.2,108.

Nurhasanah, A. (2017). Pengembangan bahan ajar pendidikan matematika 1 untuk meningkatkan kualitas pembelajaran mahasiswa pgsd universitas kuningan. EduHumaniora Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(2), 67-74.

Palupi, D. A. R., Putri, K. E., & Mukmin, B. A. (2022). Pengembangan E-book menggunakan Aplikasi BookCreator berbasis QR Code pada Materi Ajar Siswa Sekolah Dasar. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 3(1), 78-90.

Riwu, I. U., Laksana, D. N. L., & Dhiu, K. D. (2018). Pengembangan bahan ajar elektronik bermuatan multimedia pada tema peduli terhadap makhluk hidup untuk siswa sekolah dasar kelas IV di Kabupaten Ngada. Journal of Education Technology, 2(2), 56-64.

Wulandari, V., dkk. (2019) “Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Infografis Sebagai Penguatan Kognitif Siswa X MIA”, Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, Vol.2, No.1, 37.

Downloads

Published

11/30/2024