Penguatan Verbal dan Nonverbal dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas XII SMA Negeri 11 Makassar

Authors

  • Intan Rahmaniar
  • Azis Universitas Negeri Makassar
  • Sakaria Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59562/iltlj.v1i1.303

Keywords:

analysis, reinforcement, verbal, nonverbal

Abstract

This study aims to describe the form of verbal and nonverbal reinforcement in Indonesian language learning for students of class XII SMA Negeri 11 Makassar. The approach in this research uses a descriptive qualitative approach, the data source is the XII grade Indonesian language teacher. Data collection techniques in this research are recording techniques and note-taking techniques. Data analysis techniques used data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results showed that the grade XII Indonesian language teacher had implemented verbal form of reinforcement in Indonesian language learning and nonverbal form in Indonesian language learning. The reinforcement given is quite varied, but the diction needs to be developed again.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Intan Rahmaniar

 

 

 

Azis, Universitas Negeri Makassar

 

 

 

Sakaria, Universitas Negeri Makassar

 

 

 

References

Aurora, Sri Utami. 2019. Penguatan Verbal dan Nonverbal Guru Bahasa Indonesia Dalam Melaksanakan Pembelajaran Teks Cerpen Di Kelas VIIG SMPN 1 Banjar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksa, 3 (1).

Ferti R. 2019. Keterampilan Guru Memberikan Penguatan dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAI SMP Negeri 3 Wera. Kab. Bima NTB. Gilibadmin.unismuh.ac.id, 1(2), 13-14.

Marno et al. 2010. Strategi dan Metode Pengajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Miles, M. B & Huberman A.M. 1984. Analisis Data Kualitatif Buku sumber yang diperluas. Jakarta: UI.

Mulyadi, M. Penelitian Kuantitatif dan kaulitatif serta pemikiran dasar menggabungkannya. Jurnal Studi Komunikasi dan media 15.1 (2011): 128-137

Mulyasa. 2001. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Karya.

Noermanzah, N., Abid, S., Aprika, E. (2018). Pengaruh Teknik Send a Problem Terhadap Kemampuan Menulis Daftar Pustaka Siswa Kelas XI SMA Negeri 4 Lubuklinggau. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran(KIBASP), 1(2), 172. doi:10,31539/kibasp.v li2.273.

Sulthon. 2009. Membangun Kerja Guru. Yogyakarta: Leksbang Pressindo.

Syarah, E. (2021). Pengaruh Pemberian Penguatan Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SDN Sekecamatan Suppa Kabupaten Pinrang (Doctoral Dissertation, Universitas Bosowa).

Usman. 2010. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2023-07-30

How to Cite

Intan Rahmaniar, Azis, & Sakaria. (2023). Penguatan Verbal dan Nonverbal dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas XII SMA Negeri 11 Makassar. INDONESIAN LANGUAGE TEACHING & LITERATURE JOURNAL, 1(1), 14–21. https://doi.org/10.59562/iltlj.v1i1.303