Pengaruh Aplikasi Wattpad Terhadap Kemampuan Menulis Teks Cerita Pendek

Authors

  • Syarifa Nur Fadillah Said
  • Muhammad Saleh Universitas Negeri Makassar
  • Abdul Azis Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59562/iltlj.v1i1.306

Abstract

This study aims to describe the effect of using the Wattpad application on the ability to write short story texts of grade XI students at SMK Negeri 1 Makassar. This research is a type of Quantitative research. The research design used in this research is One-Group Prestest-Posttest Design. The population in this study were grade XI students of SMK Negeri 1 Makassar totalling 428 students. The sampling used was simple random sampling technique. The sample in this study amounted to 50 students. The data collection technique in this study was a description test technique. The collected data were analysed with descriptive statistics and inferential statistics. The results of the students' pretest showed an average score of 50.10 in the poor category and the posttest with an average score of 81.70 in the good category. Based on the results of the Wicoxon Nonparametric test, the results of the pretest and posttest data analysis show that the sig value of 0.000 <0.05 is obtained, so Ha is accepted and H0 is rejected. This means that "there is an effect of Wattpad application on the ability to write short story text of class XI students at SMK Negeri 1 Makassar.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Syarifa Nur Fadillah Said

 

 

 

Muhammad Saleh, Universitas Negeri Makassar

 

 

 

Abdul Azis, Universitas Negeri Makassar

 

 

References

Aulia, P. H. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Aplikasi Wattpad Terhadap Kemampuan Menulis Teks Drama Siswa Kelas VIII SMP Islam Yaspia. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 10(3), 101.

Darmawati, R. Akhmad, M. & G. Goris Seran. (2015). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru di SMP Negeri 1 Parung Kecamatan Parung Kabupaten Bogor. Jurnal Governansi. 1(1), 18.

Hamid, et al. (2020). Media Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Hermawan, I. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, Mixed Methode. Kuningan: Hidayatul Quran.

Kusmayanti, D. (2021). Penggunaan Aplikasi Wattpad Untuk Meningkatkan Berpikir Kreatif Dalam Pembelajaran Menulis Prosa Narasi Pada Mahasiswa Semester 2 PBSI Universitas Mandiri Subang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 2(2), 100-101.

Lifiani, M & Ika, K. (2019). Pemanfaatan Wattpad Sebagai Aplikasi Self-Publishing Berbasis Online Dalam Distribusi Informasi”. Jurnal Ilmu Perpustakaan. 8(2), 145.

Ningsih, N. M. (2017). Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013 Berbasis Teks Yang Berorientasi Pada Pendekatan Saintifik. Jurnal Edukasi Lingua Sastra. 15(2), 32-34.

Putri, R. A. (2019). Pemanfaatan Aplikasi Wattpad dalam Memotivasi Siswa untuk Menulis Cerita. Jurnal Interaksi Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. 3(1), 60.

Sapdiani, R., Maesaroh, I., Pirmansyah, P., & Firmansyah, D. (2018). Analisis Struktural dan Nilai Moral dalam Cerpen “Kembang Gunung Kapur” Karya Hasta Indriyana. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 101-114.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan. 2(2), 103.

Ulfa, S. A. (2018). Peranan Aplikasi Wattpad dalam Mengasah Kemampuan Menulis (Studi Deskriptif Mengenai Peranan Aplikasi Wattpad dalam Mengasah Kemampuan Menulis pada Siswi SMA di Kota Bandung)”. Doctoral Dissertation, Universitas Komputer Indonesia.

Umar, S. (2016). Peningkatan Keterampilan Menulis Cerpen dengan Strategi Copy the Master Melalui Media Audiovisual Pada Siswa Kelas IX A SMP Negeri 2 Tolitoli. Jurnal Kreatif Tadulako Online. 4(6), 283-284.

Downloads

Published

2023-07-31

How to Cite

Fadillah Said, S. N. ., Saleh, M., & Azis, A. (2023). Pengaruh Aplikasi Wattpad Terhadap Kemampuan Menulis Teks Cerita Pendek . INDONESIAN LANGUAGE TEACHING & LITERATURE JOURNAL, 1(1), 21–31. https://doi.org/10.59562/iltlj.v1i1.306