Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Solving Terhadap Kemampuan Membaca Kritis Siswa Kelas VIII SMPN 4 Marioriawa

Authors

  • Fitriana Universitas Negeri Makassar
  • Ramly Universitas Negeri Makassar
  • Nurhusna Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59562/iltlj.v1i2.542

Keywords:

Metode pembelajaran, Membaca kritis, Problem solving

Abstract

This study aims to describe the effect of problem solving learning method on critical reading ability of grade VIII students of SMPN 4 Marioriawa. This research is a quantitative research with one group pretest-posttest design. This research involved VIII grade students of SMPN 4 Marioriawa totalling 35 people. The data collection technique in this study used a multiple choice test totalling 20 questions. The results of data analysis showed that: (1) the critical reading ability of grade VIII students of SMPN 4 Marioriawa before the application of problem solving learning method was categorised as low with an average score of 10.37; (2) the critical reading ability of grade VIII students of SMPN 4 Marioriawa after the application of problem solving learning method was categorised as high with an average score of 16.26; and (3) the results of hypothesis testing showed that the sig. (2-tailed) value of 0.000 <0.05, so it is concluded that there is an effect of problem solving learning method on critical reading ability of grade VIII students of SMPN 4 Marioriawa.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2021). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, Dan Menulis. Bumi Aksara.

Elitasari, H. T. (2022). Kontribusi Guru Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Abad 21. Jurnal Basicedu, 6(6), 9508-9516.

Effendi, Usman. (2012). Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Solving Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Penelitian Inovasi, 37(1).

Gunawan., Kustiani, L., & Hariani, L., S. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 12(1).

Gushevinalti, G., Suminar, P., & Sunaryanto, H. (2020). Transformasi Karakteristik Komunikasi Di Era Konvergensi Media. Bricolage: Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 6(01), 083-099.

Helfani, Rani. (2013). Hubungan Kemampuan Membaca Kritis Dengan Kemampuan Menulis Paragraf Argumentasi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Sawahlunto. Skripsi. Padang: Univeritas Negeri Padang.

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c).

Patri, N. K. (2019). Pengaruh Metode Problem Solving Terhadap Hasil Belajar Siswa IPS Kelas VIII SMP. Jurnal IKA, 17(1).

Rodiah. (2015). Penggunaan Metode Problem Solving Alam Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII Pada Mata Pelajaran Fiqih Di Mts S Jabalul Madaniyah Sijungkang. Skripsi. Padangsidimpuan: Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan.

Ritonga, N., Mone, J. L. T., Yunip, M., & Zega, Y. K. (2021). Implementasi Metode Problem Solving Dalam Meningkatkan Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Di Sekolah. Jurnal Shanan, 5(1), 29-42.

Suarjana, I, Made., & Ketut, S. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Metode Problem Solving Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(2),75-82.

Sulastri. (2016). Penerapan Metode Problem Solving Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran PKN Di Kelas VIII C SMP Negeri 2 Toli-Toli. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(6), 312-323.

Widodo, Joko. (2018). Meningkatkan Kemampuan Membaca Kritis Peserta Didik Dengan Menggunakan Analisis Wacana Kritis (AWK). In Prosiding Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra Indonesia (SENASBASA). 2(2).

Yulianda, R., Agustina, A., & Nursaid, N. (2012). Hubungan Kemampuan Membaca Kritis Dengan Kemampuan Menulis Argumentasi Siswa Kelas VIII SMPN 3 Pariaman. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 304-312.

Downloads

Published

2023-12-27

How to Cite

Fitriana, Ramly, & Nurhusna. (2023). Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Solving Terhadap Kemampuan Membaca Kritis Siswa Kelas VIII SMPN 4 Marioriawa. INDONESIAN LANGUAGE TEACHING & LITERATURE JOURNAL, 1(2), 103–112. https://doi.org/10.59562/iltlj.v1i2.542