Pengaruh Penggunaan Video Animasi Terhadap Peningkatan Keterampilan Menyimak Teks Cerita Rakyat

Authors

  • Hajrawati Muin
  • Mayong Universitas Negeri Makassar
  • Tuti Wijayanti Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59562/iltlj.v1i2.544

Abstract

This study aims to describe the effect caused after using animated video-based learning media on class X students of SMK Negeri 6 Pangkep. This research is a pre-experimental research with a quantitative approach, the population in this study were all students of class X SMK Negeri 6 Pangkep. Data collection techniques in this study were written tests and data analysis techniques, namely normality tests and hypothesis tests using the SPSS 23 computer program: student learning outcomes before using animated videos obtained an average value of 30.86. Student learning outcomes after using animated videos obtained an average value of 72.90. The use of animated videos can be concluded to have an effect on improving listening skills and learning outcomes of class X students of SMK Negeri 6 Pangkep in the 2022/2023 school year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azizah, A. N., & Nugraheni, A. S. (2020). Analisis Teknik Menyimak Puisi Melalui Video Animasi Pada Siswa Kelas 2 Sd Negeri Triharjo. Jurnal Holistika, 4(2), 114–120.

Azzahra, F., & Uyun, Z. (2019). Hubungan antara Intensitas Penggunaan Gadget dengan Prestasi belajar Siswa Kelas VIII SMP Islam Diponegoro Surakarta. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Dwisahrah, N., & Djumingin, S. (2021). Hubungan Antara Penggunaan Gawai dengan Minat Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMKN 6 Pangkep. Indonesia: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(3), 154–162.

Fatonah, D. (2019). Pengaruh Media Video Animasi Terhadap Keterampilan Menyimak Siswa SD Negeri 1 Sukamaju. Scholastica Journal: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar dan Pendidikan Dasar (Kajian Teori dan Hasil Penelitian), 2(2).

Iskandarwassid, S. (2009). Strategi pembelajaran Bahasa. PT. Remaja Rosdakarya: Bandung.

Mulyati, Y. (2014). Hakikat keterampilan berbahasa. Jakarta: PDF Ut. Ac. Id Hal, 1.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Wuryanti, U., & Kartowagiran, B. (2016). Pengembangan Media Video Animasi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Karakter Kerja Keras Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(2).

Yudianto, A. (2017) Penerapan Video Sebagai Media Pembelajaran. In: Seminar Nasional Pendidikan 2017, 09 Agustus 2017, Sukabumi.

Downloads

Published

2023-12-01

How to Cite

Hajrawati Muin, Mayong, & Tuti Wijayanti. (2023). Pengaruh Penggunaan Video Animasi Terhadap Peningkatan Keterampilan Menyimak Teks Cerita Rakyat. INDONESIAN LANGUAGE TEACHING & LITERATURE JOURNAL, 1(2), 86–92. https://doi.org/10.59562/iltlj.v1i2.544