KONSTRUKSI IRASIONAL DALAM BERITA HOAKS DI MEDIA SOSIAL
Keywords:
Irrational forms, Hoax news, Social mediaAbstract
This research aims to describe the form of accentuation fallacy, the form of amphibole fallacy, the form of amphibole fallacy , The form of metaphorical fallacy. This research uses descriptive qualitative research. The focus in this research is the form of accentuation, amphibole, equivocation and metaphorical errors. The data collection technique in this research was carried out in three stages, namely; observation, documentation, and reading and taking notes. The research instrument used in this research is a researcher who acts as a human instrument. The results of this research show that the form of accentuation error in this research is in the form of words. The form of amphibious error is in the form of words and sentences. The form of equivocation fallacy is in the form of words. Metaphorical fallacy takes the form of words and phrases.
Downloads
References
Afriza, A., & Adisantoso, J. (2018). Metode Klasifikasi Rocchio untuk Analisis Hoax. Jurnal Ilmu Komputer dan Agri-Informatika, 5(1), 1-10.
Anwar, R. N. (2021). Penyuluhan urgensi tabayun dalam menanggulangi penyebaran hoaks di media sosial pada masa COVID-19. Prosiding Penelitian Pendidikan dan Pengabdian 2021, 1(1), 1024-1030.
Ariyanti, T. D., & Fentaria, I. (2017). Penggunaan Konjungsi Dalam Wacana Kriminal Kolom Borgol Di Surat Kabar Rakyat Bengkulu Edisi November— Desember 2016. Parafrase: Jurnal Kajian Kebahasaan & Kesastraan, 17(1).
Cahyono, A. S. (2016). Pengaruh media sosial terhadap perubahan sosial masyarakat di Indonesia. Publiciana, 9(1), 140-157.
Giri, P. A. S. P. (2020). Konseling Model Rasional Emotif Dalam Menanggulangi Gangguan Emosional Siswa. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 21(2), 665-675.
Gumilar, G. (2017). Hoaks, reproduksi dan persebaran: Suatu penelusuran literatur. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(4).
Gunawan, I. (2013). Metode penelitian kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara, 143, 32-49.
Hidayat, Ainur Rahman. (2020). “Teknik-Teknik Berpikir Logis Kontra Kesesatan Berpikir.”
Juditha, C. (2018). Interaksi komunikasi hoaks di media sosial serta pantisipasinya. Jurnal Pekommas,, 3(1), 31-44.
Mustofa, H., & Mahfudh, A. A. (2019). Klasifikasi Berita Hoaks Dengan Menggunakan Metode Naive Bayes. Walisongo Journal of Information Technology, 1(1), 1-12.
Nilamsari, N. (2014). Memahami studi dokumen dalam penelitian kualitatif. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 13(2), 177-181.
Putri, W. S. R., Nurwati, N., & Budiarti, M. (2016). Pengaruh media sosial terhadap perilaku remaja. Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 3(1).
Rahmasari. 2017. Ciri Ciri Dan Jenis Jenis Penelitian Kualitatif. Jurnal riset metodologi kualitatif. 89.
Rosmiati, N. (2017). Analisis Wacana Berita Hoaks pada Media Sosial Studi Analisis Wacana “Aksi Massa Warga Amerika Tuntut Pembubaran FPI” di Facebook (Doctoral dissertation, Perpustakaan).
Saputra, D. (2020). Fenomena informasi palsu (hoaks) pada media sosial di tengah pandemi covid-19 dalam perspektif Islam. Mau’idhoh Hasanah: Jurnal Dakwah dan Ilmu Komunikasi, 2(1), 1-10.
Sari, A. C., Hartina, R., Awalia, R., Irianti, H., & Ainun, N. (2018). Komunikasi dan media sosial. Jurnal The Messenger, 3(2), 69.
Suharyanto, R. O. (2019). Logika Ilmu Berpikir Kritis. Depok:PT Kanisius.
Syafei, F. R. (2020). Dasar Dasar Filsafat. Padang:CV.Berkah Prima
Tenriawali, A. Y., Suryani, S., Hajar, I., & Umanailo, M. C. B. (2020). Efek Hoaks Covid-19 bagi Igeneration di Kabupaten Buru. Potret Pemikiran, 24(2), 123-142.
Wardani, M. M. S. (2017). Manipulasi Bahasa dalam Teror Kabar Bohong (Hoaks). Sintesis, 11(2), 87-94.
Widiyanti, I. (2020). Informasi Berita Hoaks dari Perspektif Bahasa. BASINDO: jurnal kajian bahasa, sastra Indonesia, dan pembelajarannya, 4(1), 78-86.