KEMAMPUAN MENULIS TEKS PROSEDUR BAHASA BUGIS MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR BERSERI SISWA KELAS VII SMPN 1 PINRANG

Authors

  • Anita Al-alaa Universitas Negeri Makassar
  • Kembong Daeng Universitas Negeri Makassar
  • Aswati Asri Universitas Negeri Makassar

Keywords:

writing ability, procedure text, series of images

Abstract

The aim of this research is to describe the ability to write Bugis language procedural texts using series of picture media for class VII students at SMPN 1 Pinrang. This research is descriptive quantitative in nature and the technique used to collect data in this research is the written test technique. The results of the research show that the majority of students (78%) are in the incapable category in writing Bugis language procedural texts using serial image media. This is based on the distribution of grades which shows that only 22% of students scored between 75-100.  This is proven by the students' scores from the four aspects of the assessment, namely objectives, steps and reaffirmation. The obstacles faced by students in writing Bugis language procedural texts include poor understanding of procedural texts, limitations in mastering Bugis language vocabulary, as well as difficulties in applying them. Bugis grammar even though explanations and examples have been given. Therefore, more intensive practice is needed in writing Bugis language procedure texts to improve students' understanding of these texts, enrich their Bugis language vocabulary, and improve their use of Bugis language grammar.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aqib. dkk. (2010). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Materi KPK DAN FPB Melalui pembelajaran NHT di SD 01 Brebes.

Arikunto. & Suharsimi. (2017). Prosedur Penelitian Suatu Penelitian Praktis. Jakarta: Rineka Cipta.

Azura, A., & Syamsul, A. (2017). Kemampuan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Percut Sei Tuan Tahun Pembelajaran 2017/2018. Asas: Jurnal Sastra, 6(1).

Dahliah, S. (2019). Kemampuan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VIII SMP Negeri 10 Parepare. Jurnal Pendidikan BUM, 3 (1), 767–782.

Dalman. (2015). Kemampuan Menulis. Jakarta.

Ikhsan, M. A., Septyanti, E., & Zulhafizh, Z. (2022). Kemampuan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VII SMP Pancasila Kecamatan Tanjung Beringin. Jurnal Tuah: Pendidikan dan Pengajaran Bahasa, 4(1), 13–18.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2013a). a. Buku Siswa Bahasa Indonesia Wahana Pengetahuan SMP/MTs Kelas VIII. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kosasih, E. (2014). Strategi Belajar dan Pembelajaran Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Yrama Widya.

Lisa, M. (2022). Analisis Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 01 Meranti.

Mahsun. (2014). Teks Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Nia, E. (2022). Analisis Pembelajaran Menulis Surat Dinas Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Kuala Mandor.

Nurgiyantoro, B. (2010). Penilaian Pembelajaran Bahasa. Yogyakarta: BPFE.

Rihi, F. Y. B. (2022). Kemampuan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VIII A SMP Negeri 8 Sabu Barat Tahun Ajaran 2021/2022. Science (Vol. 7). Makassar.

Rusmini. (2018). Kemampuan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Segeri Kabupaten Pangkep.

Sadiman, A. S. (2011). Media Pendidikan Pengertian,Pengembangan,dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sagala, S. (2009). Konsep dan Makna Pembelajaran untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: PT. Alfabeta.

Sari, N. (2021). Kemampuan Menganalisis Struktur Dan Kaidah Kebahasaan Teks Prosedur Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Siak Kecil Kabupaten Bengkalis Tahun Ajaran 2018/2019.

Susilana, R. (2007). Media Pembelajaran. Bandung: PT. Wacana Prima.

Syamsuryah. (2017). Kemampuan Menulis Narasi Bahasa Bugis Dengan Menggunakan Aksara Lontaraq Pada Siswa Kelas VII Smp Negeri 4 Liliriaja Kabupaten Soppeng.

Tarigan, H. G. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Downloads

Published

2024-10-31

How to Cite

Al-alaa, A., Daeng, K., & Asri, A. (2024). KEMAMPUAN MENULIS TEKS PROSEDUR BAHASA BUGIS MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR BERSERI SISWA KELAS VII SMPN 1 PINRANG. Journal Studies in Indonesian Language and Literature, 1(2), 74–81. Retrieved from http://journal.unm.ac.id/index.php/SILALE/article/view/3497