PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA BUGIS DI KELAS X SMA NEGERI 7 ENREKANG KABUPATEN ENREKANG
Keywords:
problematic, Learning, Bugis LanguageAbstract
The aim of this thesis research is to reveal the problems faced by teachers in learning local content of the Bugis language as well as the problems experienced by class X students in learning the Bugis language at SMA Negeri 7 Enrekang. This research is qualitative in nature and uses data collection techniques such as observation, interviews, questionnaires and documentation. The data analysis process involves three stages: data reduction, data presentation, and drawing temporary conclusions. The results of the research show that the problems of Bugis language learning faced by teachers include: (1) difficulties in creating learning tools, (2) difficulties in designing Participant Worksheets Didik (LKPD), (3) difficulties in teaching Bugis language and Lontara script, (4) difficulties in mastering teaching materials that are different from everyday language, and (5) difficulties in carrying out evaluations. The learning problems faced by students include: (1) difficulties in understanding Bugis language learning, (2) slowness in understanding lesson material, (3) lack of guidance from teachers, and (4) lack of supporting facilities such as textbooks. The solution to the problem above is to add supporting facilities for regional language learning as an effort to improve the quality of learning.
Downloads
References
Amirudin, (2018). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Pada Siswa Kelas VIII SMP Unismuh Makassar, Skripsi, Program Studipendidikan Bahasa Arab Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Makassar.
Anggriani, Yenni. (2021). Problematika Penggunaan Bahasa Pengantar Dalam Pembelajaran Padasiswa Kelas IV Di SD Negeri 144 Seluma, Skripsi, Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Fakultas Tarbiyah Dan Tadris Institut Agama Islam Negeri Bengkulu.
Annisa, Nur Awaliana. (2017). Pentingnya Kompetensi Guru dalam Kegiatan Pembelajaran di SD (Sekolah Dasar). Universitas Negeri Yogyakarta.
Fujiawati, Siti Fuja. (2016). Pemahaman Konsep Kurikulum Dan Pembelajaran Dengan Peta Konsep Bagi Mahasiswa Pendidikan Seni. Jurnal Pendidikan dan Kajian Seni. 1(1).17.
Hadrawi, M & Agus, N. (2018). Pengenalan Budaya di Dalam Kelas Bahasa: Menggagas Strategi Pembelajaran Bahasa Bugis Dalam Konteks Kini. 268–275.
Iman, Khotibul. (2015). Pengembangan Bakat dan Minat. Institut Agama Islam Negeri Purwokerto.
Moleong, Lexy J. (2012). Metode Penelitian, Bandung: PT Remaja.
Nasution, (2008). Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar dan Mengajar, Jakarta, PT. Bumi Aksara, 206-209.
Nuraeni, Mesi. (2022). Pengaruh Perbedaan Budaya Terhadap Komunikasi Mahasiswa. KAMPRET Jurnal. 1(3).56.
Saleh, F., Ibrahim, I & Akib, M. (2019). Problema Internal Guru Dalam Penyusunan Silabus Dan RPS Pembelajaran Muatan Lokal Bahasa Daerah Bugis Se-Kecamatan Dua Pitue Sidrap, Sulawesi Selatan, Indonesia. Qalam : Jurnal Ilmu Kependidikan, 8(1), 13.
Santi, Wina Apriliani. (2020). Pemanfaatan Fasilitas Belajar Dalam Menunjang Proses pembelajaran PPKN Peserta Didik Kelas VIII. Universitas Tanjungpura Pontianak.
Suharsimi, Arikunti. (2005). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta:Bumi Aksara. Cet.5.Hal.3
Sukirman. (2011). Peranan Bimbingan Guru dan Motivasi Belajar Dalam Rangka Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik SMA Negeri 1 Metro Tahun 2010. Universitas Muhammadiyah Metro.
Susilawati, Handri. (2013). Problematika Guru Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Materia Bercerita Terhadap Siswa Autis MI Sunan Giri Kota Malang, Skripsi, Program Studi Pendidikan Guru Madrasa Ibtidaiyah Fakultas Tarbiyah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Syamsuryani, Andi. Alimuddin & Aswar. (2017). Perancangan Media Interaktif Kamus Bahasa untuk Pembelajaran Bahasa Daerah. Perancangan Media Interktif Kamus Bahasa Bugis Untuk Pembelajaran Bahasa Daerah, 1(1), 14–24.