KESANTUNAN BERBAHASA MAKASSAR DI KELAS VI UPT SD NEGERI 16 TAMALATEA KABUPATEN JENEPONTO
Keywords:
politeness, maxims, learningAbstract
This study aims to (1) describe the form of politeness compliance in Makassar language in learning interaction, (2) describe the form of politeness violation in Makassar language in learning interaction. This research is a qualitative research with descriptive design. Data collection techniques in this research used observation method, free listening technique and recording technique. Data analysis in the study used qualitative descriptive analysis method, namely (1) data tabulation, (2) data presentation, (3) interpretation, and (4) making conclusions. The results showed that there is (1). The form of politeness compliance in Makassar language in learning interaction is in the form of (a) maxim of wisdom, (b) maxim of praise, (c) maxim of agreement, and (d) maxim of sympathy. (2). The form of violation of politeness in Makassar language in the interaction is in the form of (a) maxim of wisdom, (b) maxim of praise, (c) maxim of agreement, and (d) maxim of sympathy.
Downloads
References
Alyka, S. D. (2017). Penyimpangan Prinsip Kesantunan Berbahasa dalam Interaksi Belajar-Mengajar Bahasa Indonesia. Jalabahasa, 13(1), 39–49.
Alwii, Hasan, dkk. 2005. Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia. Edisi Ketiga. Jakarta: Balai Pustaka.
Austin, J. L. 1962. How To Do With Words. New York: Oxford University Presss.
Ariskka, I. (2018). Analisis Kesantunan Berbahasa Imperatif dalam Interaksi Belajar Mengajar Pada Kelas XI SMA Negeri 11 Makassar. FBS.
Chaer, Abdul dan Leonie Agustina. 2004. Sosiolinguistik. Jakarta: Rineka Cipta.
Chaer, Abdul . 2010. Kesantunan Berbahasa. Jakarta: Rineka Cipta
Djumingin, A. (2016). Analisis Kesantunan Berbahasa Guru dan Siswa Pada Kegiatan Presentasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas VIII SMP Negeri 12 Makassar. FBS.
Febrissari, D., & Wijayanti, W. (2018). Kesantunan berbahasa dalam proses pembelajaran di Sekolah Dasar. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 2(1), 140–156.
Tarigan, Henry Guntur. (2009). Pengajaran Pragmatik. Bsndung:Angkasa.
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu Konsep Strategi Dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta : Kencana.
Kalmasyary, K. (2013). Manajemen Pembelajaran Muatan Lokal Bahasa Daerah Di SMP Negeri. 3 Tanete Rilau, Kab. Barru. Universitas Hasanuddin.
Leeech, G. (1993). Prinsip-prinsip Pragmatik. Jakarta. UI Press. Levinson, SC (1983). Pragmatics. London: Cambridge University Press.
Mahmudii, A. G., Irawati, L., & Soleh, D. R. (2021). Kesantunan Berbahasa Siswa dalam Berkomunikasi dengan Guru (Kajian Pragmatk). Deiksis, 13(2), 98
Musyawir, M. (2017). Penyimpangan Prinsip Kesantunan Berbahasa dalam Interaksi Belajar-Mengajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Panca Rijang Sidenreng Rappang. Pascasarjana.
Pusspa Rinda Silalahi. (2016). Analisis Kesantunan Berbahasa Siswa/Siswi di Lingkungan Sekolah SMP Negeri 5 Binjai. 1–23.
Rahardi, R. K. (2005). Pragmatik: kesantunan imperatif bahasa Indonesia. Erlngga.
Rohmadi, M. (2004). Pragmatik Teori dan Pragmatik. Yogyakarta: Penerbit Lingkr Kota.
Rohmn, F., & Sadewo, F. X. S. (2014). Pola Interaksi Guru Dan Siswa Kelas VIII Smp Muhammadiyah 3 Surabaya. Paradigma, 2(3), 1–6.
Sardimin A.M. 2007. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Garfindo Persada.
Searlee (1969). Elsya: Journal of English Language Studies, 1(2), 61–68.
Wati, I. R. N., & Supriyanto, H. (2023). Prinsip Kesantunan dalam Naskah Drama Dor Karya Putu Wijaya. SNHRP, 5, 1328-1341.
Yule, G. (2014). Pragmatik. Terjemahan Indah Fajar Wahyuni. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 1996. Pragmatics. Oxford University Presss.