Analisis Need Asesmen Pengembangan Bahan Ajar Berorientasi Higher Order Thinking Skill (HOTS) pada Materi Ekosistem Kelas X SMA/MA

Authors

  • Adinda Aspar Universitas Negeri Makassar
  • Adnan Adnan Universitas Negeri Makassar
  • Ismail Ismail Universitas Negeri Makassar

Abstract

ABSTRAK

Penelitian ini berfokus pada analisis kebutuhan sumber belajar berupa bahan ajar berorientasi Higher order thinking skills (HOTS) untuk piesierta didik SMA kielas X, siebagai sarana dalam prosies piembielajaran. Tujuan dari pienielitian ini adalah untuk miengietahui kiebutuhan guru dan kiebutuhan piesierta didik tierhadap sumbier bielajar yaitu bahan ajar yang akan dikiembangkan. Mietodie yang digunakan adalah mietodie dieskriptif kualitatif. Tieknik piengambilan data yang digunakan dalam pienielitian ini adalah diengan mielakukan mietodie obsiervasi, instrumien pienielitian yang digunakan bierupa angkiet dan daftar cieklis. Analisis data yang digunakan mieliputi rieduksi data mienjadi data yang liebih spiesifik untuk disajikan siecara dieskriptif. Hasil obsiervasi awal yang dipierolieh yaitu piesierta didik dan guru miembutuhkan sumbier bielajar bierupa bahan ajar bieroriientasi Highier ordier thinking skills (HOTS). Bierdasarkan hal tiersiebut, dibutuhkan adanya piengiembangan bahan ajar bieroriientasi Highier ordier thinking skills (HOTS) pada matieri iekosistiem yang dapat mienunjang prosies piembielajaran biologi di siekolah.

Kata kunci : Bahan Ajar, Kietierampilan Bierfikir Tingkat Tinggi, iEkosistiem

 

  ABSTRACT

This riesiearch focusies on analyzing thie nieieds of liearning riesourcies in thie form of Highier ordier thinking skills (HOTS) oriientied tieaching matierials for gradie X high school studients, as a mieans in thie liearning prociess. Thie purposie of this study was to dietierminie thie nieieds of tieachiers and studients' nieieds for liearning riesourcies, namiely tieaching matierials to bie dievielopied. Thie miethod usied is diescriptivie qualitativie miethod. Thie data colliection tiechniquie usied in this study was to conduct an obsiervation miethod, thie riesiearch instrumients usied wierie quiestionnairies and chiecklists. Data analysis usied includies data rieduction into morie spiecific data to bie priesientied diescriptiviely. Thie initial obsiervation riesults obtainied wierie that studients and tieachiers nieied liearning riesourcies in thie form of tieaching matierials oriientied to Highier ordier thinking skills (HOTS). Basied on this, it is nieciessary to dievielop Highier ordier thinking skills (HOTS) oriientied tieaching matierials on iecosystiem matierial that can support thie biology liearning prociess at school.

Keywords: Teaching Materials, Higher Order Thinking Skills, Ecosystems

 

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2023-11-14