Strategy to Increase Added Value of Coffee Commodity for Bentenge Coffee in Mallawa District Maros Regency

Authors

  • Hikmah Maulidyanti Universitas Negeri Makassar
  • Marhawati Universitas Negeri Makassar
  • Nurdiana Universitas Negeri Makassar
  • M. Ihsan Said Ahmad Universitas Negeri Makassar
  • Rahmatullah Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.62794/ijober.v1i1.19

Keywords:

Strategy to Increase, Added Value, Commodity

Abstract

This study aims to describe the internal factors and external factors that influence the increase in the added value of coffee commodities at Bentenge Coffee in Mallawa District, Maros Regency and determine strategies that can be applied to increase the added value. This research is a type of qualitative research with a descriptive approach with informants selected based on the determination of informant criteria that have been designed previously. The instrument used is a semi-structured research instrument which is validated by the instrument validator. The results of the study show that the strategy that can be implemented in increasing the added value of the Bentenge Coffee business is an aggressive strategy, namely 1) Improving the quality of human resources to take advantage of science and technology developments and supporting a more varied diversification of processed coffee products, 2) Improving the quality and distinctive taste so that it can take advantage of trends drinking coffee and a wide market reach, and 3) Utilizing the availability of raw materials, production processes with more sophisticated tools and technology to add product variants and improve product packaging so that they are better known as local products that are in demand by consumers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Falih, M.S Hilal, Rizqi, R Muhammad, Ananda, N Aditya. (2019). Pengelolaan Pengembangan Usaha Pada Usaha Mikro Kecil Menengah (Studi Kasus Pada UMKM Madu Hutan Lestari Sumbawa). Jurnal Manajemen dan Bisnis. 2(1).

Arief, H., & Nurlina, L. (2021). Pengelolaan Diversifikasi Usaha Berbasis Kopi di Desa Nanggerang Kecamatan Sukasari Kabupaten Sumedang. Media Kontak Tani Ternak, 3(2), 56. https://doi.org/10.24198/mktt.v3i2.34986.

Candra Wijaya, D., & Rifa’i, M. (2016). Dasar Dasar Manajemen Mengoptimalkan Pengelolaan Organisasi Secara Efektif dan Efesien. In Perdana. http://repository.uinsu.ac.id/2836/.

Fauzi, A., Punia, I. N., & Kamajaya, G. (2017). Budaya Nongkrong Anak Muda di Kafe (Tinjauan Gaya Hidup Anak Muda di Kota Denpasar). Jurnal Ilmiah Sosiologi (SOROT), 3(5), 1–3. https://ojs.unud.ac.id/index.php/sorot/article/view/29665.

Gedalia, C. C., & Subagio, H. (2015). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Brand Image Terhadap Loyalitas Konsumen Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Monopole Coffee Lab Surabaya). Jurnal Manajemen Pemasaran Petra, 3(1), 1–10.

Gugule, H., Mesra, R., & Manado, U. N. (2022). Volume : 8 Bulan : Agustus Tahun : 2022 Volume : 8 Nomor : 3 Bulan : Agustus Tahun : 2022. 1, 1071–1078. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i2.698.

Hardianti, T. (2019). Analisis Strategi Pengembangan Usaha Sagu Didesa Waelawi Kecamatan Malangke Barat Kabupaten Luwu Utara. Skripsi 1. Program Studi Ekonomi Pembangunan Fakultas Ekonomi & Bisnis Universitas Muhammadiyah Makassar.

Hasan, M., & Azis, M. (2018). Pembangunan Ekonomi & Pemberdayaan Masyarakat: Strategi Pembangunan Manusia dalam Perspektif Ekonomi Lokal.

Huda, K. (2014). Analisis Rantai Nilai Jambu Air Melalui Pemberdayaan Petani Di Kabupaten Demak. Skripsi S1. Fakultas Ekonomika Dan Bisnis Universitas Diponegoro Semarang.

Ikhsan, P. (2018). Manajemen Pengelolaan Berita Website Uin Raden Fatah Sebagai Media Informasi Universitas, Skripsi 1. Fakultas Dakwah Dan Komunikasi Universitas Islam Negeri (Uin) Raden Fatah Palembang.

Khamidi, Shofwan., Achmad Fauzi DH, dan Imam Suyadi. (2013). Pengaruh Diversifikasi Produk Terhadap Penjualan (Studi Kasus Pada Perusahaan Konveksi “Faiza Bordir” Bangil Pasuruan). Jurnal Elektronik http://media.neliti.com/publication.

Maisaroh, S. (2021). Analisis Strategi Pengembangan Agroindustri Dalam Meningkatkan Pendapatan Usaha Jagung Sanami Marning Di Desa Rantau Makmur Kab. Tanjung Jabung Timur. Skripsi S1. Jurusan Ekonomi Syariahfakultas Ekonomi Dan Bisnis Islamunuversitas Islam Negeri Sulthan Thaha Syaifuddin Jambi.

Martauli, E. D. (2018). Indonesia merupakan Negara dengan posisi keempat kopi terbesar di dunia setelah Brazil, Vietnam, dan Coloumbia, dengan sumbangan devisa yang cukup besar. Dimana jumlah produksi kopi Indonesia mencapai 774,60 ribu ton pada tahun 2021. Jumlah itu meningkat . JASc (Journal of Agribusiness Sciences), 1(2), 112–120. https://doi.org/10.30596/jasc.v1i2.1962.

Mayrowani, H. (2013). Policies on Coffee Post-Harvest Technology Development and Its Development Issues. Forum Penelitian Agro Ekonomi, 31(1), 31–50.

Megawati, M., Wardani, A. K., & Hartatiana, H. (2019). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Model Pisa. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 15–24.

Novitasari, R. (2019). Upaya Indonesia Untuk Internasionalisasi Kopi. In Skripsi. Repository.unej.ac.id.

Paulus, A. L., & Murdapa, P. S. (2016). Pemanfaatan Teori Resource-Based View Pada Ritel Minimarket : Implikasinya Terhadap Strategi Dan Keunggulan Bersaing. Jurnal Riset Ekonomi Dan Manajemen, 16(2), 215.

Putra, R. A. (2022). Analisis pendapatan usaha produk kopi sebelum dan saat pandemi covid-19. Skripsi S1. Program Studi Agribisnis Departemen Sosial Ekonomi Pertanian Fakultas Pertanian Universitas Hasanuddin Makassar.

Rahmadani, R. D., & Subroto, W. T. (2022). Analisis Strategi Pengembangan UMKM Kabupaten Sidoarjo di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 10(2), 167–181. https://doi.org/10.26740/jpap.v10n2.p167-181.

Rangkuti, F. 2014. “Analisis Swot Teknik Membedah Kasus Bisnis Cara Perhitungan Bobot, Rating, Dan Ocai”. Jakarta: Pt. Gramedia Pustakautama.

Ranti, K. S. (2020). Analisis komunikasi antar pribadi barista dan konsumen dalam menciptakan kepuasan (studi pada barista coffee shop piacevole di medan). Jimsipol, 1(2), 1–85.

Reswita. (2016). Pendapatan dan Nilai Tambah Usaha Kopi Bubuk Rebusta di Kabupaten Lebong (Studi Kasus Pada Usaha Kopi Bubuk Cap Padi). Agrisep, 15(2), 255–261.

Safrianti, S., & Puspita, V. (2021). Peran Manajemen Keuangan Umkm Di Kota Bengkulu Sebagai Strategi Pada Masa New Normal Covid-19. Creative Research Management Journal, 4(1), 61. https://doi.org/10.32663/crmj.v4i1.1923.

Saragih, R. (2017). Membangun Usaha Kreatif ,. Jurnal Kewirausahaan, 3, 27.

Setiyani, M. S. (2020. Pengaruh Strategi Promosi Dan Diversifikasi Produk Terhadap Volume Penjualan Khodijah Hijab di Kota Jambi. Skripsi 1. Program Studi Ekonomi Syariah Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri (Uin) Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Simamora, Y. C. (2021). Analisis Nilai Tambah Dan Strategi Pengembangan Usaha Jahe Merah Instan. Skripsi S1. Program Studi Agribisnis Fakultas Pertanian Universitas Sumatera Utara.

Simatupang, B. (2013). Market-Based View (MBV) Dan Resource-Based View (RBV) Terhadap Strategi Dan Kinerja Perusahaan Pembahasan Teori Market Based View (MBV). Binus Business Review, 4(1), 322–330.

Thamrin, S. (2014). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Produksi Usahatani Kopi Arabika Di Kabupaten Enrekang Sulawesi Selatan Factors Affecting the Production of Arabica Coffee Farming At Enrenkang South Sulawesi. Agruc, 26(1), 1–6.

Wulandari, S., & Tulis, R. S. (2022). Jurnal Administrasi Publik ( Jap ) Prisip Manajemen Dalam Proses Pembagunan Infastruktur Di Kabupaten Katingan ( Studi Di Desa Tumbang Lahang ) Jurnal Administrasi Publik ( JAP ). 8(2), 148–161.

Yuliani, R., & Widyakanti, W. (2020). Peningkatan Penjualan Melalui Inovasi Kemasan dan Label Pada UMKM. Jurnal Keuangan Umum Dan Akuntansi Terapan, 2(2), 71–76. http://jurnal.pknstan.ac.id/index.php/KUAT/article/view/990.

Yusuf, M., Mustopa, D., & Batubara, M. (2020). Sosial Ekonomi dan Potensi Usaha Rumah Tangga Petani Miskin di Kecamatan Gandus Kota Palembang. Societa, IX(1), 13–19.

Downloads

Published

2022-01-10

How to Cite

Maulidyanti, H., Marhawati, Nurdiana, M. Ihsan Said Ahmad, & Rahmatullah. (2022). Strategy to Increase Added Value of Coffee Commodity for Bentenge Coffee in Mallawa District Maros Regency. Indonesian Journal of Business and Entrepreneurship Research, 1(1), 33–44. https://doi.org/10.62794/ijober.v1i1.19