ANALISIS GAYA BAHASA PENGANTAR GURU DALAM PROSES PEMBELAJARAN SISWA KELAS VI SDI BONTOBILA

Authors

  • Magfirah Aulia Universitas Negeri Makassar
  • Ramly Universitas Negeri Makassar
  • Idawati Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59562/jall.v1i1.637

Keywords:

Teacher, Language of instruction, Speaking skills

Abstract

This research aims to describe the intensity of Indonesian as the teacher's language of instruction in developing the speaking skills of class VI students at SD Inpres Bontobila, describing the problems of using the teacher's language of instruction in communicating with students in the classroom. This type of research is qualitative. The research results revealed that the intensity of using Indonesian as the language of instruction in the learning process was limited to simple basic sentences regarding standard learning requirements, both in initial activities, core activities, and final learning activities. The problems of using the teacher's language of instruction in communicating with students in the classroom are classified into three problems: the use of standard Indonesian, which hinders learning; differences in the rules of regional languages and Indonesian, causing language interference; and the frequent use of regional languages in educational environments and learning situations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dewi, M. P., Neviyarni, S., & Irdamurni, I. (2020). Perkembangan Bahasa, Emosi, dan Sosial Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 1–11.

Hidayah, N. (2015). Penanaman Nilai-nilai Karakter dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 2(2), 190–204.

Huda, S. (2020). Pemanfaatan Lingkungan dalam Pemelajaran Bahasa Indonesia sebagai Bahasa Kedua. Bidar: Jurnal Ilmiah Kebahasan & Kesastraan, 10(2), 120–131.

Idzhar, A. (2016). Peranan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Office, 2(2), 221–228.

Rahman, A. (2016). Pengaruh Bahasa Daerah Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Peserta Didik Kelas 1 SD Inpres Maki Kecamatan Lamba Leda Kabupaten Manggarai Timur. Alaudin: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(2), 71–79.

Rezeki, T. I., & Sagala, R. W. (2019). Pemerolehan Bahasa Anak Periode Linguistik. Jurnal Artikula, 2(2), 1–7.

Sanjaya, M. R. (2017). Bahasa Pengantar Dalam Pendidikan Serta Faktor yang Mempengaruhinya Studi Komparatif: Siswa di Kabupaten Oku. Jurnal Bindo Sastra, 1(1), 28–32.

Sitohang, M. (2017). Penggunaan Bahasa Daerah sebagai Bahasa Pengantar di Kelas Rendah Sekolah Dasar di Kota Palangka Raya. Suar Betang, 12(2), 129–136.

Susilowati, D. (2017). Aktualisasi Interferensi Bahasa Daerah dalam Bertutur Kata pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Ilmiah Edunomika, 1(02).

Wahyulestari, M. R. D. (2018). Keterampilan Dasar Mengajar di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1(1).

Wenda Sari, M. (2019). Penggunaan Bahasa Pengantar Guru dalam Pengembangan Kemampuan Berbahasa Anak Didik Di Sd Negeri 84 Kota Bengkulu. IAIN Bengkulu.

Downloads

Published

13-10-2023