Increasing Maharah Al Istima' Through Game-Based Learning Media Al-Asrar Al-Mutasalsil for Islamic Boarding School Students in Sidrap Regency

Authors

  • Irma Juliana Hasbullah Department of Foreign Languages,, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
  • Fauziah Bachtiar Department of Foreign Languages,, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
  • Misnah Mannahali Department of Foreign Languages,, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia

Keywords:

Al-Asrar Al-Mutasalsil, Maharah Al Istima', Language Games

Abstract

This research aims to understand the planning, implementation, and outcomes of improving the al-istima' (listening skills) proficiency of students using the al-asrar al-mutasalsil (whisper chain) game in the 10th-grade class of Madrasah Aliyah at Al Urwatul Wutsqaa Islamic Boarding School in Benteng Sidrap. The research employed the Classroom Action Research method with 18 students in class X2 as the research subjects. Data were collected through tests and observations, and analyzed descriptively both quantitatively and qualitatively. The research was conducted in two cycles, each consisting of two sessions. The results showed that the average scores of students in Cycle I were 64.8 and increased to 89.5 in Cycle II. This data indicates an improvement in students' al-istima' proficiency when using the al-asrar al-mutasalsil game. Based on these findings, it can be concluded that the implementation of the al-asrar al-mutasalsil game is effective in enhancing students' listening skills. These positive results contribute to the development of more interactive and enjoyable teaching methods, particularly in the context of Arabic language learning in the Islamic boarding school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albaburrahim. (2019). Pengantar Bahasa Indonesia Untuk Akademik. Malang. CV.Madza Media.

Ali , Juhar , Permainan Sebagai Strategi Aktif Learning dalam Pembelajaran Bahasa Arab, (UIN KH. Abdurrahman Wahid Pekalongan Press 2016), hlm 3-4.

Amesti, N., & Hamid. 2015. Penggunaan Media Pembelajaran Online-Offline dan Komunikasi Interpersonal terhadap Hasil Belajar. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi dalam Pendidikan. Hal. 14.

Amiruddin, Ani. 2022 “Efektifitas Metode Permainan Bisik Berantai dalam Mharah Istima’ Siswa Kelas VIII MTs Attaufiq Padaelo Kabupaten Barru.“ Skripsi

Arifin A. W. (2017). Media Pembelajaran Bahasa Arab . UIN-Maliki Press. Hal.81 dan Hal. 313-314.

Arsyad, Azhar. 2019. Media Pembelajaran. Depok : Rajawali Pres.

Atikah, I., Iswara, P. D., & Djuanda, D. (2017). Penerapan Metode Survey, Question, Read, Recite, Review (SQ3R) dengan Permainan “ Pos Pelangi” untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimpulkan Isi Cerita Anak yang Dibaca. Jurnal Pena Ilmiah. Vol. 2 No.1 : 31-40.

Bachtiar, F., Al Mardhi, M. R., & Syamsuddin, M. B. (2023). Pembelajaran Bahasa Arab di Pesantren Sultan Hasanuddin Limbung Gowa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(3), 173–183.

Dewi, N. L. P. P., Sujana, I. W., Tirtayani, L.A., & Psi, S. (2017) . Pengaruh Metode Bermain Berbantuan Media Audio Bisik Berantai terhadap Kemampuan Menyimak pada Anak Kelompok B di TK Gugus Sandat. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undikhsa. Vol. 5, No. 3:315-324.

Djumingin, S. 2017. Penilaian Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia.Makassar: Badan Penerbit UNM.

Effendy. (2017). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. UIN Maliki Press.Hal.114.

Halim, Muh. Juwaini. 2020 “Peningkatan Maharah Al Kitabah melalui Media Pembelajaran Berbasis Permainan Tartibul Jumlah siswa Kelas XI MIA 2 MA Pondok Pesantren Al Urwatul Wutsqaa, Benteng Sidrap.” Skripsi.

Izzan. H. A. (2015). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Humoniora Utama Press. Hal. 134.

Lexy, M. J. (2009). Metodologi Pendidikan Kualitas. Bandung: Remaja Rosdakarya. Hal.93

Nurseto, Tejo. (2011). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. (Jurnal Ekonomi dan Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta).

Ramlie, M. ( 2012) . Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta : PT. Rineka Cipta. Hal.30-31.

Rosdiana. (2016). Peningkatan Kemampuan Menyimak melalui Metode Mendongeng Siswa kelas VI SDN Sese. Jurnal Kreatif Tadulako Online. Vol.4, No.8 : 250-267.

Rosyidi, Abdul.W . (2017). Media Pendidikan. Depok: Rajawali Pers

Saddono, K., & Slamet. (2014). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sanusi, Y. H., Mannahali, M., & Anwar, M. (2020). Keefektifan Penggunaan Model Cooperative Learning Tipe Student Teams Achievement Divisions (Stad) Dalam Kemampuan Membaca Teks Bahasa Jerman Siswa Kelas X MIPA SMA NEGERI 1 BARRU. INTERFERENCE Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(1), 47–54.

Tarigan, H. G. (2015). Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: CV Angkasa.

Ukkasyah,Said Abu,(2017). Tafsir Ibnu Katsir. Keistimewaan bahasa Arab. Zubaidah, Siti, “Peningkatan Kemampuan Menyimak Melalui Permainan Bisik Berantai Siswa Kelompok A Di TK Mahardika Simokerto Surabaya,” E-Journal. Unessa 2, no. 1(2013): hlm.63-64.

Published

2024-03-06

Issue

Section

Articles