The Effectiveness of Audio-visual Media in Mastering Arabic Vocabulary (Mufradat) of Madrasah Tsanawiyah Students in Bantaeng Regency

Authors

  • Rustam Rustam Department of Foreign Language Education, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
  • Mantasiah Rivai Department of Foreign Language Education, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
  • Fatkhul Ulum Department of Foreign Language Education, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia

Keywords:

Effectiveness, Audiovisual Media

Abstract

This study employs a Quasi-Experimental Design with the aim of gathering data and information regarding the effectiveness of using audiovisual media in mastering Arabic vocabulary (mufradat) among eighth-grade students at Madrasah Tsanawiyah Muhammadiyah Panaikang, Bantaeng Regency. The population of this research comprises all students at Madrasah Tsanawiyah Muhammadiyah Panaikang, totaling 108 students. The sample for this study consists of 40 eighth-grade students selected randomly through random sampling, with 20 students in the experimental group (Class VIII A) and 20 students in the control group (Class VIII B). The research data are analyzed using the t-test. The result of the data analysis shows that the calculated t-value is 4.187, exceeding the critical t-value of 2.03 at a significance level of 0.05. This indicates that the use of audiovisual learning media is effective in enhancing the mastery of Arabic vocabulary (mufradat) among eighth-grade students at Madrasah Tsanawiyah Muhammadiyah Panaikang, Bantaeng Regency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arif, M. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Arab. Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 9(1). 1-15.

Arsyad, Azhar. (2017). Media Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada.

Azmi, N. 2019. Penerapan Media Audiovisual dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Penguasaan Mufrodat (Kosakata) Pada Siswa Kelas XI SMA Muhammadiyah Limbung. Makassar: Universitas Negeri Makassar.

Djiwandono, Soernadi. 2011. Tes Bahasa Pegangan Bagi Pengajar Bahasa, Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Djumingin, Sarkiah. 2017. Buku Ajar Teks Eksposis dan Perangkatnya. Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Fitria, A. 2014. Penggunaan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2).

Haryoko, S. 2009. Efektivitas Pemanfaatan Media Audio-Visual Sebagai Alternatif Optimalisasi Model Pembelajaran. Jurnal Edukasi Elektro. Vol 5 No. 1.

Istiqomah, W. A. 2019. Penggunaan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Pada Siswa Kelas IV B MIN 10 Bandar Lampung Tahun Ajaran 2018/2019. Lampung: UIN Raden Intan Lampung.

Kustandi, C., & Sutjipto, B. 2011. Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.

Mahnun, N. 2012. Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran. ANIDA’, 37(1), 27-34.

Masrukhin. 2020. Bahasa Arab MTs Kelas VIII. Jakarta: Direktorat KSKK Madrasah Kementerian Agama RI.

Natsir, T., Rasyid, A. R., & Bassey, S. A. (2023). The SAVI Learning Model and the 21st Century Skills: Developing Critical Thinking, Collaboration, and Creativity in Students Vocational High School. International Journal of Environment, Engineering and Education, 5(1), 27–34. https://doi.org/10.55151/ijeedu.v5i1.96

Pandang, A., Rivai, M., Umar, N., & Arifyadi, A. (2022). The need analysis for developing peer mentors as peer counseling program among Gen Z. International Journal Of Research In Counseling And Education, 6(2), 163–176.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta. CV.

Sukiman. 2012. Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.

Supardi. 2013. Aplikasi Statistika dalam Penelitian Konsep Statistika yang Lebih Komprehensif. Jakarta: Change Publication.

Surayya, Elly. 2012. Pengaruh Media dalam Proses Pembelajaran. Jurnal At-Ta’lim 3, 65-72.

Syamsul, N., Mantasiah R, MR, & Ulum, F. 2021. Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Pada Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Siswa Kelas X MA Putri DDI Mangkoso Kabupaten Barru. Al-Fashahah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, Linguistik, dan Sastra, 1(1), 73-81.

Ulum, F., Rahman, A., Kudus, R., & Hafid, M. N. I. (2023). Dirāsah Tahlīliyah ‘an al-Asmā’al-Khamsah fī Sūrah Yūsuf. A Jamiy: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 12(2), 420–428.

Useng, A. 2018. Efektivitas Penggunaan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas VIII SMP Unismuh Makassar. (Skripsi). Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.

Wati, R. E. 2016. Ragam Media Pembelajaran. Jakarta: Kata Pena Winkel, 2009. Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abadi.

Yusri, R. A., Jufri, & Mantasiah, R. 2018. Efektivitas Penggunaan Media YouTube Berbasis Various Approaches dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Inggris. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(2), 77-82.

Yusuf, A. M. 2014. Metode Penelitian: Kuantitatif, kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta: Prenadamedia Group

Published

2024-03-06

Issue

Section

Articles