Analysis of the Difficulties of Learning Arabic for Class VIII Madrasah Tsanawiyah Students: Study at the Darul Istiqomah Islamic Boarding School, Makassar

Authors

  • Andi Honif Department of Foreign Languages, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
  • Fatkhul Ulum Department of Foreign Languages, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
  • Muh. Anwar Department of Foreign Languages, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia

Keywords:

Analysis, Learning difficulties, Arabic

Abstract

Language is a crucial communication tool in human interaction and a fundamental necessity as social beings. Students' understanding of language elements and skills is greatly influenced by the quality of teaching and learning, especially in Arabic language learning in Islamic educational institutions such as Madrasah. However, many students encounter difficulties in studying and comprehending Arabic language in school. These learning difficulties are caused by various factors, both internal and external. This study is a descriptive qualitative research aiming to analyze the factors causing learning difficulties in Arabic language among eighth-grade students at Madrasah Tsanawiyah Darul Istiqomah Makassar. Data collection methods include observation, interviews, and questionnaire surveys. The sample for this study comprises the total population, consisting of all eighth-grade students at Madrasah Tsanawiyah Darul Istiqomah Makassar, totaling 8 (eight) students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annisa, A. F., Anwar, M., & Borahima, B. (2023). Penerapan Model Discovery Learning (DL) berbantuan Media Quizizz untuk Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5(3), 985–992.

Chulsum, Umi, 2006. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Surabaya: Kashiko.

Dalyono, M. 2007. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Dimyati. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2008. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka cipta.

Fahrurrozi, Aziz. 2014. “Pembelajaran Bahasa Arab: Problematika dan Solusinya”. Arabiyat, Jurnal Guruan Bahasa Aab dan Kebahasaaraban Vol 1 no. 2 Desember 2014.

Fatimah, Veti Nur. 2008. Analisis Kesulitan Belajar Basa Arab Siswa Kelas IX Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Slema Yogyakarta. Yogyakarta: Universitas Islam Indonesia.

Habibi, MA. Muazar. 2015. Analisis Kebutuhan Anak Usia Dini (Buku Anjar SI Paud). Yogyakarta: Deepublish.

Hamalik, Oemar. 2014. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Haryati, Anggina Pratiwi. 2014. Identifikasi Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar pada Siswa SMP Negeri 5 Kota Jambi. Jambi: Universitas Jambi.

Jumriana, J., Dalle, A., & Ulum, F. (2020). PENERAPAN MEDIA KARTU BERGAMBAR DALAM PENGUASAAN KOSAKATA (MUFRADÂT) BAHASA ARAB KELAS VII MTS. BHAYANGKARA MAKASSAR. UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR.

Komaruddin. 2003. Analisis Manajemen Produksi. Jakarta: Gramedia.

Lestari, Tri Rahmi. 2017. Problematika Pembelajaran Bahasa Arab dan Alternatif Pemecahannya di SMA Islam Al-Fatah Kota Jambi. Jambi: Universitas Jambi.

Meefia, dalam Ayat Al-Qur’an Juz 1-30, “Bacaan Al-Qur’an Juz 15,”dikutip dari http://juz-1-30.ayatalquran.net/bacaan-al-quran-juz-12/, diakses pada tanggal 1 agustus 21018.

Mulyadi. 2010. Diagnosis Kesulitan Belajar dan Bimbingan terhadap Kesulitan Belajar Khusus. Yogyakarta: Nuha Litera.

Permata, B. A. 2015. Teori Generatif-Transformatif Noam Chomsky dan relevansinya dalam pembelajaran Bahasa Arab. Emprisma: Jurnal Pemikiran an Kebudayaan Islam, 24(2).

Slameto. 2015. Belajar dan Faktor-faktor yang Memengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudarto, S. (2016). Keterampilan dan Nilai Sebagai Materi Pendidikan dalam Perspektif Islam. Al-Lubab: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Keagamaan Islam, 2(1), 105–120.

Sudjana. 2001. Metode Statistika. Bandung: Tarsito.Sudjana, Nana. Dasar- Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensido.

Suprijono, Agus 2015. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Syah. 2004. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Syah, Muhibbin. 2013. Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Press.

Umar, Alimin. 2008. Penelitian Tindakan Kelas (Pengantar Ke dalam Pemahaman Konsep dan Aplikasi). Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Published

2024-03-06

Issue

Section

Articles