Correlation Between Student Activity and Learning Outcomes in Student Affairs Institutions in Higher Education

Authors

  • Muhammad Irsyad Pradipa Literature, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
  • Fatkhul Ulum Department of Foreign Languages, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
  • Ambo Dalle Department of Foreign Languages, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia

Keywords:

Student Engagement, cademic Achievement, Cumlaude

Abstract

The assessment results reveal that the average level of student engagement in student organizations is 37.15, categorized as active. Academic performance in the odd semester indicates a very satisfactory/cumlaude level with an average GPA of 3.73, while in the even semester, the average GPA of 3.68 also falls within the very satisfactory/cumlaude category. However, statistical analysis indicates a lack of significant correlation between student engagement in student organizations and academic performance. This is evident in the T-test value of -0.215, which is smaller than the critical T-table value of 0.468. These findings suggest that the level of engagement in student organizations does not have a significant impact on students' academic achievements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andika, Kharisma Febry B. D. (2018). Pengaruh Keaktifan Mahasiswa Dalam Organisasi Dan Prestasi Belajar Terhadap Kesiapan Kerja Mahasiswa Program Studi Pendidikan Teknik Informatika Dan Komputer Universitas Sebelas Maret Surakarta. JIPTEK, Vol. 11 No. 2, 2018, 69-78

Apiwie, P. W. (2013). Perbedaan Prestasi Belajar Antara Mahasiswa Jurusan Sejarah Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Semarang Angkatan 2008 Yang Aktif Dan Tidak Aktif Dalam Organisasi Kemahasiswaan. Indonesian Journal of History Education 2 (1) (2013), 34-39.

Azwar, S. (2012). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Betie Febriana, A. W. (2013). Hubungan Antara Keaktifan Organisasi dengan Prestasi Belajar (Indeks Prestasi) Mahasiswa Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia. 154-157.

Daud, F. (2012). Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) dan Motivasi Belajarterhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA 3 Negeri Kota Palopo. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, Volume 19, Nomor 2, Oktober 2012, XIX, 243-255.

Daulay, M. (2014). Peran Organisasi Dakwah dalam Pelaksanaan Bimbingan dan Penyuluhan. HIKMAH, Vol. VIII, No. 01 Januari 2014, 98-106, VIII, 98-106.

Fauzi, Ahmad Ali. T. P. (2020). Analisis Hubungan Keaktifan Berorganisasi Terhadap Hasil Prestasi Akademik Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya Fakultas Ekonomi Universitas Negeri. Volume 8, Nomor 3, 2020, 8, 449-457.

Friskilia S, Octheria H. W. (2018). Regulasi diri (pengaturan diri) sebagai determinan hasil belajar siswa sekolah menengah kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran Vol. 3 No. 1, Januari 2018, Hal. 36-43, III, 36-43.

Hasanuddin, S. (2018). Pembinaan Mahasiswa Prodi Pendidikan Agama Islam Yang Aktif Pada Organisasi Mahasiswa Iain Bone. Ekspose Volume 17, Nomor 1, Januari – Juni 2018, XVII, 539-549.

Inggrit Sohilait, F. P. (2019). Hubungan Keaktifan Berorganisasi Dan Motivasi Belajar Dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Angkatan 2016 Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi. Jurnal Medik dan Rehabilitasi (JMR), Volume 1,Nomor 3, Januari 2019, I, 1-8.

Irwanto, R. P. (2021). Perbedaan Prestasi Belajar Mahasiswa Aktif Dengan Tidak Aktif Berorganisasi Angkatan 2016 Dan 2017 Di Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Palembang. :http://jurnal.um-palembang.ac.id/jaeducation ISSN 2615–0581 (print), ISSN 2615-4757 (online), 44–50.

Kurnia, H. (2014). Pengaruh Keaktifan Berorganisasi Terhadap Indeks Prestasi Kumulatif Mahasiswa Universitas Cokroaminoto Yogyakarta. Academy Of Education Journal. Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Vol. 5 No. 2 Juli 2014, 91-103.

Leo Charli, T. A. (2019). Hubungan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Fisika. 2019. SPEJ (Science and Physics Education Journal ) 2 (2): 52-60, II, 52-60.

Mediawati, E. (2010). Pengaruh Motivasi Belajar Mahasiswa Dan Kompetensi Dosen Terhadap Prestasi Belajar. Vol. V, No. 2, Desember 2010 Hal. 134 – 146, V, 134 – 146.

Muhammad Fathurrohman, M. D. (2012). Belajar dan Pembelajaran Membantu Meningkatkan Mutu Pembelajaran Sesuai Standar Nasional. Sleman Yogyakarta: Penerbit Teras.

Mustaqim, I. (2019). Pengaruh Kompetensi Dosen, Kurikulum Dan Motivasi Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Jornal Vol I No 1, Agustus 2019, I, 63-75.

Morina, Rizka S. F. (2018). Partisipasi Mahasiswa dalam Berorganisasi di Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Padang. Journal of Civic Education Volume 1 No. 2 2018, I, 168-173.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, Volume 03, Nomor 01, Juni 2018, III, 171-187.

Pratiwi, S. S. (2017). Pengaruh Keaktifan Mahasiswa Dalam Organisasi Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Fakultas Ekonomiuniversitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, Volume 6, Nomor 1, Tahun 2017, 54-64.

Puspitasari, A. S. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Volume 2, Nomor 2, Mei 2020; 278-288, 2, 278-288.

Rachmawati, Putri. A. R. (2017). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Biologi Angkatan 2013 FKIP UNTAD Pada mata kuliah Desain Media Pembelajaran. e-JIP BIOL Vol.5 (1): 35-40, Juni 2017, V, 35-40.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Gorontalo, 25 November 2021 ISBN 978-623-98648-2-8, 289-302.

Ratnasari, I. W. (2017). Hubungan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Psikoborneo, Vol 5, No 2, 2017: 289-293, 289-293.

Ratih, Nur Dewi D. S. (2013). Perbedaan Prestasi Belajar Antara Mahasiswa Yang Ikut Serta Dan Yang Tidak Ikut Serta Pada Himpunan Mahasiswa (Hima) Teknik Sipil Di Jurusan Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pensil Jurusan Teknik Sipil FT UNJ Volume II No. 1 – Februari 2013, 55-64.

Rosita, R. D. (2022). Perbandingan Prestasi Belajar Mahasiswa Aktif Dan Tidak Aktif Dalam Organisasi Kemahasiswaan (Studi Pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Agama Islam FTIK IAIN Palu Angkatan 2019). AL-TAWJIH: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 3, No. 2, Desember. 2022 PAI IAIN Palu, 147-155.

Sirait, Aprina Jovanka. C. S. (2020). Peran Organisasi Dalam Pembentukan Karakter Mahasiswa. Action Research Literate, Vol. 4 No. 2, Juli 2020, 4, 32-37.

Saepuloh, D. (2017). Pengaruh Keaktifan Mahasiswa Dalam Organisasi Terhadap Prestasi Mahasiswa Di Fkip Universitas Islam Syekh-Yusuf Tangerang. JIPIS , Volume 25, No. 2, Januari-Juni 2017, 27-38.

Santoso, I. B. (2019). Pengaruh Keaktifan Organisasi Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Pengurus Unit Kegiatan Mahasiswa Universitas Negeri Yogyakarta Periode 2019-2020. Jurnal Ilmu Manajemen, Volume 16, Nomor 2, 2019, XVI, 102-113.

Suyedi, Sherly Septia Y. I. (2019). Hambatan-Hambatan Belajar Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Mahasiswa Dalam Pembelajaran Mata Kuliah Dasar Desain Jurusan Ikk Fpp Unp. Gorga Jurnal Seni Rupa Volume 08 Nomor 01 Januari-Juni 2019, VIII, 120-128.

Sholikhah, A. (2018). Pengaruh Keaktifan Mahasiswa Dalam Organisasi Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Fe Unesa Angkatan 2015. JUPE. Volume 6 Nomor 2 Tahun 2018, 76-80, 6, 76-80.

Syamsudduha, N. J. (2022). Pengaruh Keaktifan Organisasi Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Uin Alauddin Makassar. edu-Leadership Volume 2, Nomor 1 Februari – Juli 2022, II, 27-37.

Thaib, E. N. (2013). Hubungan Antara Prestasi Belajar Dengan Kecerdasan Emosional. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA Februari 2013 VOL. XIII, NO. 2, 384-399, XIII, 384-399.

Udam, Yuliana Amrita Y. Y. (2019). Hubungan Antara Keaktifan Berorganisasi, Motivasi Belajar Dengan Prestasi Belajar Dan Status Kesehatan Mental Pada Mahasiswa Fisip Di Universitas Cenderawasih Papua. Jurnal Keperawatan Respati Yogyakarta, 6(2), September 2019, 702-707, 702-707.

Published

2024-03-06

Issue

Section

Articles