The Influence of Emotional Maturity on the Self-Adjustment of Seafaring Science Polytechnic Cadets in Makassar City

Authors

  • Nur Raodatul Jannah Department of Psychology, Faculty of Psychology, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
  • Haerani Nur Department of Psychology, Faculty of Psychology, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia

Keywords:

Adaptation, Cadets, Emotional marturity

Abstract

New environments always require individuals to adapt physically, socially and psychologically. This research aims to determine the influence of emotional maturity on the self-adjustment of Makassar Maritime Science Polytechnic cadets. This research uses quantitative methods. The population in this study was 322 active cadets in the third and fifth semesters of the Makassar Maritime Science Polytechnic. The sampling technique uses a purposive sampling method. The sample in this study was 172 active cadets in the third and fifth semesters of the Makassar Maritime Science Polytechnic. The tools for measuring adjustment in higher education are based on aspects from Baker and Syrk (1986), while the tools for measuring emotional maturity are based on aspects from Walgito (1984). The results of hypothesis testing in this study used the sperman rank test with a significance result of 0.000 and a correlation coefficient value of 0.741, which shows that emotional maturity has a very strong influence on self-adjustment with a percentage of 74.1%. It is hoped that the implications of this research will be useful for the management of the Makassar Maritime Science Polytechnic to be able to help cadets develop emotional maturity so that cadets continue to be able to adapt well, academically, socially, personally and emotionally, and have an attachment to the institution

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M., & Asrori, M. (2008). Psikologi remaja, Perkembangan Peserta Didik. Bumi Aksara.

Asih, G., & Pratiwi, M. (2010). PERILAKU PROSOSIAL DITINJAU DARI EMPATI DAN KEMATANGAN EMOSI. Jurnal Psikologi, I(1), 33–42.

Asmulyani, A., & Haerani, N. (2014). Gambaran Prestasi Akademik Mahasiswa (Studi Komparatif pada Mahasiswa dengan Jalur Penerimaan SNMPTN, PMDK, dan UTUL di Fakultas Psikologi UNM). Intuisi: Jurnal Psikologi Ilmiah, 6(1), 15–23.

Choirudin, M. (2015). PENYESUAIAN DIRI: SEBAGAI UPAYA MENCAPAI KESEJAHTERAAN JIWA. Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, Vol 12 no, 3.

Djaali. (2000). Psikologi Pendidikan. UNJ.

Fakhri, N., Ahsan, K., Madina, Khaeriah, M., & Melinda. (2023). PSIKOEDUKASI: PEMBEKALAN STRATEGI COPING STRESTERHADAP CATAR/I DALAM MENYESUAIKAN DIRI DI LINGKUNGAN BARU. Jurnal Kebajikan, Vol 1, No.

Fatimah, E. (2006). Psikologi Perkembangan (Perkembangan Peserta Didik). Pustaka Setia.

Fitri, R., & Rinaldi. (2019). Hubungan Antara Kematangan Emosi Dengan Penyesuaian Diri pada Remaja. Jurnal Riset Psikologi, Vol 2019,.

Idkhan, A. M., & Idris, M. M. (2023). The Impact of User Satisfaction in the Use of E-Learning Systems in Higher Education: A CB-SEM Approach. International Journal of Environment, Engineering and Education, 5(3), 100–110.

Kristina, A., Eva, N., & Bisri, M. (2019). PENGARUH KEMATANGAN EMOSI TERHADAP PENYESUAIAN SOSIAL PADA MAHASISWA BARU POLITEKNIK NEGERI MALANG. Jurnal Sains Psikologi, Jilid 8, N, 187–192.

Nurbaiti, K., & Rozali, Y. (2014). Hubungan kecerdasan emosional dengan penyesuaian sosial pada mahasiswa baru universitas esa unggul angkatan 2014. Jakarta: Universitas Esa Unggul.

Prastiwi, E., & Imanti, V. (2022). Penyesuaian Diri Mahasiswa Baru IAIN Surakarta Dalam Menempuh Pembelajaran Online di Tahun Pertama Perkuliahan Selama Pandemi Covid-19 * Corresponding Author Enis Prastiwi , Vera Imanti Pendahuluan Saat ini seluruh mahasiswa di tanah air mengikuti perkuli. Psikologi Islami, 4(1), 1–18.

Putri, S., & Sawitri, D. (2018). HUBUNGAN ANTARA HARDINESS DENGAN STRES AKADEMIK PADA TARUNA TINGKAT II POLITEKNIK ILMU PELAYARAN SEMARANG. Jurnal Empati, Volume 6 (, 319–322.

Rahayu, M. N. M., & Arianti, R. (2020). Penyesuaian Mahasiswa Tahun Pertama Di Perguruan Tinggi: Studi Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Uksw. Journal of Psychological Science and Profession, 4(2), 73–84. https://doi.org/10.24198/jpsp.v4i2.26681

Rahmah, S., Ilyas, A., & Nurfarhanah. (2013). MASALAH-MASALAH YANG DIALAMI ANAK PANTI ASUHAN DALAM PENYESUAIAN DIRI DENGAN LINGKUNGAN. Jurnal Ilmia Konseling, Volume 2 N.

Rosnani, Tjahjanto, R., Alberto, Muhayyang, M., & Iswanto, F. (2018). Pendidikan karakter disiplin taruna di PIP Makassar. Jurnal Venus, Volume 06.

Santrok, J. (2007). Remaja (W. Hardani (ed.); 11th ed.). Erlangga.

Sharma, B. (2012). Adjustment and emotional maturity among first year college students. Pakistan Journal of Sosial and Clinical Psychology, 9(3), 32–37.

Susilowati, E. (2013). Kematangan emosi dengan penyesuaian sosial pada siswa akselerasi tingkat smp. Jurnal Online Psikologi, Vol. 01 No, 1–13.

Utama, A. (2017). HUBUNGAN ANTARA KECERDASAN EMOSI DENGAN PENYESUAIAN DIRI DI PERGURUAN TINGGI PADA MAHASISWA TAHUN PERTAMA. Fkultas psikologi universitas sanata dharma.

Published

2024-03-06

Issue

Section

Articles