Implementation of “Pasang Ri Kajang” as Local Wisdom of the Kajang Indigenous Community in Informal Education in Bulukumba Regency

Authors

  • Fadil Fadil Department of Pancasila and Citizenship Education, Universitas Muhammadiyah Bone, Makassar, Indonesia
  • Muhammad Yanis Department of Pancasila and Citizenship Education, Universitas Muhammadiyah Bone, Makassar, Indonesia
  • Hasanuddin Hasanuddin Department of Pancasila and Citizenship Education, Universitas Muhammadiyah Bone, Makassar, Indonesia

Keywords:

Pasang ri Kajang, local wisdom, Kajang indigenous community, informal education

Abstract

This research aims to understand and describe what kind of informal education model is implemented by the Ammatoa indigenous community in their efforts to instill and preserve the traditional wisdom values of Pasang ri Kajang among the Kajang indigenous community in Bulukumba Regency. The research methodology used is a qualitative descriptive research method, employing data collection techniques such as observation, interviews, and documentation on the research object. The data analysis technique involves triangulation of sources. Based on the research results, it is evident that the informal education model of local wisdom Pasang ri Kajang implemented by the Kajang indigenous community follows an authoritarian educational pattern.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah Nashih Ulwan. (1992). Kaidah-kaidah Dasar Pendidikan Anak Menurut Islam. Banding: Remaja Rosda Karya Pustaka

Arief, H. M. 2002. Mendidik Anak Secara Bijak; Panduan Keluarga MuslimModern. Bandung: Marja.

Darlis A. Islam sebagai paradigma ilmu pendidikan. J Tarb. 2017; XXIV (1):91 93.

Disnawati, D. (2013). Penerapan Prinsip Hidup Kamase-Masea Masyarakat Adat Ammatoa Kajang, Bulukumba Sulawesi Selatan Dalam Pengelolaan Sumber Daya Alam. Sabda: Jurnal Kajian Kebudayaan, 8(1), 83-90.

Hafid A. Sistem Kepercayaan Pada Komunitas Adat Kajang Desa Tanah Towa Kecamatan Kajang Kabupaten Bulukumba. Patanjala J Penelit Sej dan Budaya. 2013; 5 (1):1. doi:10.30959/patanjala.v5i1.150

Hasanuddin, H., Triananinsi, N., Mirnawati, A., & Kamaruddin, M. (2021). Pengaruh Konseling Pada Periode Taking Hold Terhadap Kesiapan Ibu Merawat Bayi Di Puskesmas Kahu Kab. Bone. Medika Alkhairaat: Jurnal Penelitian Kedokteran Dan Kesehatan, 3(1), 21–26.

Hijjang, Pawennari. 2005. Pasang Dan Kepimpinan Ammatoa: Memahami Kembali Sistem Kepemimpinan Tradisional Masyarakat Adat Dalam Pengelolaan Sumberdaya Hutan di Kajang Sulawesi Selatan. Jurnal Antrologi Indonesia Vol. 29, No. 3, 2005.

Idris, Zahara, & Jamal, L. H. 1995. Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT Grasindo.

Ichwan M, Reskiani U, Indah AL, Fitri Makmur ANA, Djafar EM. Pasang ri Kajang: Tradisi Lisan Masyarakat Adat Ammatoa Suku Kajang dalam Pembentukan Karakter Konservasi. Ideas J Pendidikan, Sos dan Budaya. 2021;7(4):133. doi:10.32884/ideas.v7i4.495

Inanna, I. (2020). Pentingnya Pendidikan Ekonomi Informal Dalam Mewujudkan Perilaku Ekonomi Mahasiswa Yang Rasional. JEKPEND: Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 3(1), 64. https://doi.org/10.26858/jekpend.v3i1.12373

Inanna, I. (2018). Peran Pendidikan Dalam Membangun Karakter Bangsa Yang Bermoral. JEKPEND: Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 1(1), 27. https://doi.org/10.26858/jekpend.v1i1.5057

Inanna, I., Rahmatullah, R., Haeruddin, M. I. M., & Marhawati, M. (2020). Silk Weaving As A Cultural Heritage In The Informal Silk Weaving As A Cultural Heritage In The Informal Entrepreneurship Education Perspective. Journal of Entrepreneurship Education, 23(1), 1–11

Istianah A. Pelaksanaan Upacara Adat 1 Sura Di Desa Traji Kecamatan Parakan Kabupaten Temanggung Jawa Tengah (Bab Ii). J Ilm. Published online 2012:1-30.

Istiawati NF. [Character Education Based on Ammatoa Indigenous Local Wisdom Values in Developing Conservation Characters]. Cendekia. 2016;10(1):1-18.

Njatrijani R. Kearifan Lokal Dalam Perspektif Budaya Kota Semarang. Gema Keadilan. 2018;5(1):16-31. doi:10.14710/gk.2018.3580

Nursalam, 2016, metode penelitian, & Fallis, A.. (2013). Pembelajaran Ekonomi Berbasis Budaya Lokal Bugis dalam Pendidikan Keluarga. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Purwanto, N. M. (1998). Admisnistrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Patimah I, dkk. Pendidikan Informal Berbasis Budaya Lokal Pada Masyarakat Adat Kajang. J Pendidikan-IPS. 2020; 1 (2 Edisi November 2020):1-60. https://jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/JP-IPS/article/view/570/445

Raodah R. Pasang Ri Kajang: the Noble Values of Kajang Traditional Community in Bulukumba Regency. Walasuji J Sej dan Budaya. 2021; 12(2). doi:10.36869/wjsb.v12i2.238

Rofifah D. Implementasi Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Iqro. Pap Knowl Towar a Media Hist Doc. Published online 2020:12-26.

Sudiapermana E, Pendahuluan A. Pendidikan Informal. J Pendidik Luar Sekol. 2009;4(2).

Sudjana. (2003). Penilaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Rosdakarya.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.

Sedyawati, Edy. (2006). Budaya Indonesia, Kajian Arkeologi, Seni, dan Sejarah. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Spradley, J.P., Participant Observation, Newbury Park, CA: Sage Publication, 1980.

Tobroni. 2012. Relasi Kemanusiaan dalam Keberagaman (Mengembangkan Etika Sosial Melalui Pendidikan). Bandung: Karya Putra Darwati.

Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Ulwan, Abdullah Nashih, and Hasan Hathout. (2001). Pendidikan Seks; Pendidikan Anak Menurut Islam. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Usman, Nurdin. 2002. Konteks Implementasi Berbasis Kurikulum, Jakarta: Grasindo,

Wagiran. (2010). Pengembangan Model Pendidikan Kearifan Lokal di Wilayah Provinsi DIY dalam Mendukung Perwujudan Visi Pembangunan DIY Menuju Tahun 2025 (Tahun Kedua). Penelitian. Yogyakarta: Biro Administrasi Pembangunan.

Wagiran. (2012). Pengembangan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Hamemayu HayuningBawana (Identifikasi Nilai-nilai Karakter Berbasis Budaya). Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun II, No. 3, Oktober 2012.

Widyawati, K. E. (2006). Hubungan Antara Tingkat Persepsi Pola Asuh Otoriter Orang Tua dengan kepercayaan Diri pada Remaja Kelas XI Siswa SMUN 2 Surabaya. Surabaya: Fakultas Psikologi Universitas Airlangga

Yanis, M., & Rusdi, M. (2023). Dynamics of Social Stratification in the Bugis Bone Community. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(4), 3012–3022.

Yuliati, Yayuk. (2013). Perubahan Ekologis Dalam Strategi Adaptasi Masyarakat di Pegunungan Tengger (Suatu Kajian Gender dan Lingkungan). Malang: UB Press

Zakky. (2018). Pengertian Implementasi Menurut Para Ahli, KBBI dan Secara Umum. (Online), (https://www.zonareferensi.com/pengertian-implementasi/, di unduh 6 Agustus 2018) hal.11

Published

2024-03-06

Issue

Section

Articles