Educational Innovation in Increasing Business Creativity Through Public Speaking Class

Authors

  • Sitti Nurhalisa Department of Educational Administration, Postgraduate Program
  • Syamsu A. Kamaruddin Department of Educational Administration, Postgraduate Program

Keywords:

Counseling Behavior, elf-Management Technique, Tardiness Behavior

Abstract

This article reviews the concept of educational innovation with a focus on developing business creativity through Public Speaking classes. This class is not only a platform to hone speaking skills, but also stimulates creative minds and fosters an entrepreneurial spirit. Implementation of educational innovation in Public Speaking classes includes the development of presentation-based entrepreneurial projects, collaboration with business professionals, and an emphasis on innovation and creativity in each assignment. The result is increased student creativity in designing business ideas, improved communication skills, and the cultivation of an entrepreneurial spirit. This research provides insight into the great potential of Public Speaking classes as a vehicle for educational innovation. Increasing business creativity through this class not only produces individuals who are skilled at speaking, but also produces individuals who are able to produce creative ideas and dare to innovate in the ever-changing business world. Thus, educational innovation through Public Speaking classes has a positive impact in forming future leaders who are creative and entrepreneurial.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdillah ,dkk . (2020). Manajemen Waktu: dari Teori menuju Kesadaran Diri Peserta Didik. Jurnal Ilmu Pendidikan. 3(4).

Alamri,N. (2015). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Self Management Untuk Mengurangi Perilaku Terlambat Masuk Sekolah (Studi Pada Siswa Kelas X SMA 1 Gebog Tahun 2014/2015) .Jurnal konseling. 1 (01).

Anas Muhammad & Pandang Abdullah. (2019). Penelitian Eksperimen dalam Bimbingan dan Konseling. Makassar. Badan Penerbit UNM.

Astuti, A. D., & Lestari, S. D. (2020). Teknik Self Management untuk mengurangi perilaku terlambat datang di Sekolah. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 10(1), 54.

Baihaqi, A., & Utami Riyanti. (2020). Siswa Terlambat Masuk Sekolah Melalui Konseling Kelompok Dengan Teknik Restrukturing Kognitif. Jurnal Helper, 37(1), 23–31.

Claessens. (2007). Manajemen Waktu, Dukungan Sosial, dan Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas XI SMA. Journal of Guidance and Counseling. 8(1)

Dharsana. (2017). Efektifitas Konseling Behavioral Teknik Modelling Dengan Setting Lesson Study Untuk Meningkatkan Self Succorance Siswa Kelas VII.3 SMP Lab Undiksha Singaraja. Journal of Counseling. 2(2)

Elvina. (2019). Efektivitas self management terhadap keterlambatan menyerahkan tugas pada masa pandemi covid-19. Jurnal Bimbingan dan Konseling. 17(2).

Gunarsa. (2004). Efektifitas Konseling Behavioral Teknik Modelling Dengan Setting Lesson Study Untuk Meningkatkan Self Succorance Siswa Kelas VII.3 SMP Lab Undiksha Singaraja. Journal of Counseling. 2(2)

Insyiroh, Lailatul. (2017). Studi Tentang Penanganan Siswa Yang Terlambat Tiba di Sekolah Oleh Guru BK SMA Negeri 1 Gresik. Jurnal Bimbingan dan Konseling. Vol 7 (01). (Online) http://jurnal mahasiswa.unesa.ac.id. Diakses pada tanggal 20 Februari 2018.

Isnaini, F., & Taufik. (2016). Strategi Self-Management Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Belajar. Jurnal Penelitian Humaniora, 16(2), 33–42.

Hardani dkk. (Eds). (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Pustaka Ilmu. Yogyakarta.

Harahap, A., C., P., Syafira, R., & Nasution, S. (2022). Terlambat Sekolah ( Studi Kasus pada Anak Pesisir Pantai ). Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 6552-6558.

Harum, A. H., Wahyuni, N., Sinring, A., & Anas, M. (2023). Development of Career Cards Counseling Guidance Media to Improve Student’s Career Planning. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 6(1), 34–44.

Hidayat & Miskadi. (Eds.) .(2022). Buku Panduan Layanan Konseling Kelompok Pendekatan Behavior Untuk Mengatasi Kedisiplinan Masuk Sekolah Lingkungan handayani, Leneng Praya, Lombok Tengah, NTB: Sulistiyono Joko

Komalasari. (2011). Konseling behavioral dengan teknik overcorrection untuk mengurangi perilaku membolos siswa. Jurnal mimbar. 1(1

Komang, N., dkk. (2018). Effectiveness of Behavioral Counseling Modeling Techniques with Lesson Study Settings to Improve Self-Succorance of Class VII.3 Students of Undiksha Singaraja Middle School Lab Efektifitas Konseling Behavioral Teknik Modelling Dengan Setting Lesson Study Bisma The Journal of Counseling, 2(2), 90–96.

Kusumah, R., N., Farial, Haryadi, H., & Wardah, A. (2022). Peranan Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Mengatasi Siswa Yang Terlambat Datang Ke Sekolah Di Smp Negeri 23 Banjarmasin. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia., 8(3), 1-9.

Kusuma Wide, K. T., Saputra, W. N. E., Alhadi, S., & Prasetiawan, H. (2019). Keefektifan Solution Focused Brief Counseling (SFBC) untuk menurunkan perilaku prokrastinasi akademik siswa. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 9(2), 89-102.

Nakpodia & Dafiaghor. (2011). Teknik Self Management untuk mengurangi perilaku terlambat datang di Sekolah. Jurnal Bimbingan dan Konseling. 10(1).

Nurlaeli,S & dan Wijaya. (2019). Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Teknik Self Management Untuk Mengurangi Kebiasaan Siswa Terlambat Ke Sekolah. Skripsi.

Nursalim & Ratna. (2013). Konseling individu melalui teknik self management di smp negeri 2 kadungora. Jurnal Program Studi Bimbingan dan Konseling IKIP Siliwangi. 4(3).

Nurhidayatullah dkk. (2021). Penerapan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Self Management Untuk Mengurangi Kebiasaan Terlambat Siswa.

Maile, S., & Olowoyo, M. M. (2017). The Causes of Late Coming among High School Students in Soshanguve, Pretoria, South Africa. Pedagogical Research, 2(2), 1– 11.

Mishra. (2008). Upaya Mengatasi Keterlambatan Siswa Masuk Kelas Melalui Layanan Penguasaan Konten Dengan Teknik Manajemen Waktu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bimbingan Dan Konseling. 4(2).

Mulkiya, (2019). Konseling Behavior Dengan Teknik Overcorrection Untuk Mengurangi Perilaku Membolos Siswa.1(1),1-9.

Mulyani, A. (2017). Peningkatan Kehadiran Siswa kelas XI Pemasaran 2 Menggunakan Konseling Perorangan Teknik Eklektik. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 5(3), 167.

Muratama, M.S. (2018). Layanan Konseling Behavioral Teknik Self Management Untuk Meningkatkan Disiplin Dan Tanggung Jawab Belajar Siswa Di Sekolah. Nusantara of Research: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 5(1), 1–8.

Macan, dkk. (2020). Time Manajemen ; Testop Proses Model, American Journal of Terhealth Studies, (American: Proquest Research library, 2000 ), hlm. 41.

Pandang, A., & Umar, N. (2021). The need analysis of peer counseling program to enhance self-efficacy to be a counsellor.

Purwanto. (2018). Pengembangan instrumen konsep diri dalam manajemen waktu pada siswa kelas XI Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Education. 9(1)

Rachman, Wolpe, & Gladding. (2015). Layanan konseling behavioral teknik self management untuk meningkatkan disiplin dan tanggung jawab belajar siswa di sekolah. Jurnal Hasil Penelitian Universitas Negeri PGRI Kediri. 5(1)

Rahman. (2013). Upaya Mengatasi Keterlambatan Masuk Kelas Melalui Bimbingan Kelompok dengan Menggunakan Media Sosiodrama. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bimbingan Dan Konseling.

Retno Ningtyas. (2015). Menurunkan perilaku siswa terlambat masuk sekolah melalui konseling kelompok dengan teknik restrukturing kognitif. Jurnal Helper. 37(1).

Sandra, dkk. (2013). Manajemen Waktu, Efikasi Diri Dan Prokrastinasi. Jurnal Psikologi Indonesia, Sept. 2013, Vol. 2, No. 3, hal 217 – 222.

Sopiana, N., & Muzanni, A. (2019). Pengaruh Teknik Self Management Terhadap Perilaku Menyontek Pada Siswa Kelas Xi Sman 1 Narmada Kabupaten Lombok Barat. Realita: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(1).

Supriyanto, Agus (Ed) (2016). Buku panduan Layanan Konseling Individual Pendekatan behavioristik teknik shaping untuk mengatasi perilaku terlambat datang sekolah. Yogyakarta.

Supriyanto, Agus. (2012). Mengatasi Perilaku Terlambat Datang ke Sekolah Melalui Layanan Konseling Individual Pendekatan Behavioristik Dengan Teknik Behavior Shaping di SMP Negeri 19 Semarang Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Bimbingan dan Konseling. Vol 1 (01). (Online) http://journal.unnes.ac.id. Diakses pada tanggal 20 Februari

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suhardita, dkk. (2022). Implementasi Konseling Behavioral Dengan Teknik Self Management Untuk Menanggulangi Perilaku Membolos. Widyadari, 23(1), 206–219.

Wilmore. (1959). Faktor-faktor Siswa Datang Terlambat ke Sekolah. Makalah Tentang Faktor Keterlambatan Siswa ke Sekolah, http://google.co.id/search.

Wikipedia. (2014). Layanan bimbingan kelompok dengan teknik self management untuk mengurangi perilaku terlambat masuk sekolah. Jurnal Konseling Gusjigang. 1(1)

Yusuf, Nur Indah. (2015). Pengaruh Teknik self management terhadap peningkatan kemandirian belajar siswa di SMPN 2 Makassar. Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Makassar.

Zaen, J., dkk. (2020). Efektivitas Self Management Terhadap Keterlambatan Menyerahkan Tugas pada Masa Pandemi Covid-19. Guidance, 17(02), 43–53.

Published

2024-05-08

Issue

Section

Articles