Entrepreneurship Learning and Social Environment: The Determinants that Appear Entrepreneurial Interest for Students

Authors

  • Andi Naila Quin Azisah Alisyahbana Universitas Patompo
  • Andika Isma Universitas Negeri Makassar
  • Bakry Institut Teknologi dan Bisnis Kalla

DOI:

https://doi.org/10.62794/pjer.v1i2.287

Keywords:

entrepreneurship learning, social environment, entrepreneurial interest

Abstract

This study aims to determine the determinants of student entrepreneurial interest as seen from entrepreneurship learning and social environment. This study examines partially and simultaneously the effect of student entrepreneurial interest in entrepreneurship study programs at Universitas Negeri Makassar. This research is categorized as quantitative descriptive research with a population of 401 entrepreneurship students at Universitas Negeri Makassar class of 2019-2021. Data obtained through the distribution of questionnaires with a Likert scale. The analysis technique used is descriptive statistical analysis, analysis of prerequisite analysis, hypothesis testing and determination coefficient test. The results of this study indicate that entrepreneurship learning and social environment partially and simultaneously have a significant effect on entrepreneurial interest in entrepreneurship students of Universitas Negeri Makassar. This means that entrepreneurship learning and the social environment are determinants of the emergence of entrepreneurial interest for students of entrepreneurship study programs at public universities in Makassar.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aidha, Z. (2017). Pengaruh motivasi terhadap minat berwirausaha mahasiswa fakultas kesehatan masyarakat universitas islam negeri sumatera utara. JUMANTIK (Jurnal Ilmiah Penelitian Kesehatan), 1(1), 42-59.

Badan Pusat Statistik. (2021). Keadaan Ketenagakerjaan Indonesia 2018. Jakarta. Badan Pusat Statistik

Baharuddin. (2017). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Dalimunthe, H. S., Ekawarna., Rosmiati. (2017). Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Kewirausahaan Dan Lingkungan Sosial Sekolah Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Kelas XI Tata Niaga Di Smk Negeri I Kota Jambi. Artikel Ilmiah

Daniel, A., & Dwihartanti, M. (2017). Pengaruh proses pembelajaran kewirausahaan dan karakter wirausaha mahasiswa terhadap minat berwirausaha mahasiswa Prodi Pendidikan Administrasi Perkantoran Universitas Negeri Yogyakarta Tahun Akademik 2015. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran-S1, 6(1), 38-48.

Dewi, S. N. (2017). Dampak keputusan berwirausaha dengan lingkungan sosial dan pendidikan formal pada motivasi berwirausaha. Jurnal Perilaku Dan Strategi Bisnis, 5(1), 109-116.

Hermansyah, A., Natuna, D. A., & Sumarno, S. (2017). Kontribusi Pelaksanaan Pembelajaran Kewirausahaan dan Interaksi Sosial terhadap Karakter Kewirausahaan Peserta Didik Man 1 Pekanbaru. PEKBIS, 9(2).

Isma, A. (2022). Faktor-faktor Langsung dan Tak Langsung yang Memengaruhi Entrepreneurial Intention. Bata Ilyas Journal of Accounting, 3(1).

Isma, A., Sudarmiatin, S., & Hermawan, A. (2020). The effect of entrepreneurial self-efficacy, subjective norm, and locus of control on entrepreneurial intention through entrepreneurial attitude in economic faculty students of universitas negeri makassar. Int. J. Bus. Econ. Law, 23, 262-272.

Kasmir. (2011). Kewirausahaan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Majdi, M. Z. (2012). Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan, Internalisasi Nilai Kewirausahaan di Keluarga dan Motivasi Minat Berwirausaha. Educatio, 7(2), 1-15.

Novitasyari, W., Setiawati, T., & Rahmawati, Y. (2017). Minat Berwirausaha Mahasiswa Program Studi Pendidikan Tata Boga Universitas Pendidikan Indonesia. Media Pendidikan, Gizi, dan Kuliner, 6(2).

Nuraeni, Y. A. (2022). Peran Pendidikan Dalam Pembentukan Jiwa Wirausaha: Pendidikan Kewirausahaan. Jurnal Ilmu Pendidikan (ILPEN), 1(2), 38-53.

Nurhadifah, S. N. A., & Sukanti, S. (2018). Pengaruh Kepribadian, Lingkungan Keluarga, Dan Teman Sebaya Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Program Studi Pendidikan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(2), 82-98.

Purnomo, M. T. (2016). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan Dan Lingkungan Sosial Terhadap Minat Wirausaha Siswa Teknik Kendaraan Ringan Smk Negeri 1 Seyegan. E-Jurnal Pendidikan Teknik Otomotif-S1, 14(2).

Sukmadinata, N.S. (2004). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Suryadi, S. (2019). Kewirausahaan dan Pemberdayaan Pemuda dalam Mengurangi Pengangguran. Jurnal Ketenagakerjaan, 14(1), 559941.

Suryana. (2013). Kewirausahaan Kiat dan Proses Menuju Sukses. Jakarta: Salemba Empat.

Syaifudin, A., & Sagoro, E. M. (2017). Pengaruh Kepribadian, Lingkungan Keluarga Dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Akuntansi. Jurnal Profita: Kajian Ilmu Akuntansi, 5(8).

Syam, A. (2018). Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan, Motivasi, dan Minat Berwirausaha Terhadap Pengambilan Keputusan Berwirausaha Mahasiswa di Universitas Negeri Makassar. Disertasi. Universitas Negeri Makassar.

Tanjung, H. (2017). Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan dan Motivasi Kewirausahaan Terhadap Minat Menjadi Pengusaha Muda (Young Enterpreneur) Pada Mahasiswa Prodi Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis Usu (Doctoral dissertation).

Yuliani, N. F. (2013). Hubungan antara lingkungan sosial dengan motivasi belajar santri di pesantren Madinatul Ilmi Islamiyah. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(2).

Yusuf. A. M. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & PenelitianGabungan. Jakarta: Prenada Media Group.

Downloads

Published

2023-07-21

How to Cite

Alisyahbana, A. N. Q. A., Isma, A., & Bakry. (2023). Entrepreneurship Learning and Social Environment: The Determinants that Appear Entrepreneurial Interest for Students. Pinisi Journal of Entrepreneurship Review, 1(2), 71–82. https://doi.org/10.62794/pjer.v1i2.287