How do Innovation and Entrepreneurial Orientation affect Competitive Advantage through Product Quality of Culinary Sector MSMEs?

Authors

  • Eva Yuniarti Utami Universitas Sebelas Maret
  • Rina Destiana Universitas Swadaya Gunung Jati
  • Rawi Universitas Swadaya Gunung Jati
  • Tri Neliana Universitas Swadaya Gunung Jati
  • Muhlis Universitas Patompo

DOI:

https://doi.org/10.62794/pjer.v1i3.1078

Keywords:

innovation, entrepreneurial orientation, competitive advantage, product quality

Abstract

This study aims to analyze the influence of innovation and entrepreneurial orientation on competitive advantage through product quality in Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) in the culinary sector in Makassar City. Data was collected from culinary MSMEs through questionnaire distribution surveys, and then analyzed using statistical methods. The research population is culinary MSMEs in the city of Makassar which amounts to 1500 MSMEs. While the sampling technique uses the Proportional Random Sampling technique, which is calculated using from Slovin with a sample result of 102 respondents or 22% of the population. These results show the importance of innovation, entrepreneurial orientation, and focus on improving product quality as a strategy to increase the competitive advantage of culinary MSMEs in Makassar City. The practical implication of this research is the importance of culinary MSMEs to continue to encourage innovation and entrepreneurial orientation and improve the quality of their products to win the competition in a competitive market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnata, B. A. H. dan I. W. (2015). Modul Mata Kuliah Statistika; Hipotesis komparatif dan Analisis Peth (Analisis Jalur). 1–32.

Creswell, J. W. (2013). Pendekatan Kualiatif, Kuantitatif Dan Mixed Method. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Dahmiri, D., Bhayangkari, S. K. W., & Khalik, I. (2021). Pengaruh Kualitas Produk dan Inovasi Terhadap Keunggulan Bersaing UMKM Kuliner di Masa Pandemi Covid-19. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 5(2), 434-438.

Darmanto, S. W., & Dwiyani, T. (2015). Bauran Orientasi Strategi dan Kinerja Organisasi Penerapan Variabel Anteseden, Moderasi dan Mediasi dalam Penelitian Ilmiah. Deepublish.

Djodjobo, C. V., & Tawas, H. N. (2014). Pengaruh orientasi kewirausahaan, inovasi produk, dan keunggulan bersaing terhadap kinerja pemasaran usaha nasi kuning di kota Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 2(3).

Elfahmi, S. H., & Jatmika, D. (2019). Pengaruh Inovasi Terhadap UKM Naik Kelas Melalui Daya Saing Produk (Studi UKM Kuliner Rahajeng Catering Pati dan Indoburger Rembang). Media Mahardhika, 17(3).

Ernawati, D. (2019). Pengaruh kualitas produk, inovasi produk dan promosi terhadap keputusan pembelian produk Hi Jack sandals Bandung. JWM (Jurnal Wawasan Manajemen), 7(1), 17-32.

Fajrina, F. N. (2023). Pengaruh Inovasi Produk, Desain Produk, dan Kualitas Produk terhadap Keunggulan Bersaing pada Produk Maybelline di Yogyakarta (Doctoral dissertation, Universitas Islam Indonesia).

Fitria, N., Setiawan, T., & Azhmy, M. F. (2022). Pengaruh Inovasi Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Keunggulan Bersaing Dengan Kualitas Produk Sebagai Moderasi Pada UKM Kuliner Di Kota Medan. Jasmien, 2(03), 184-194.

Hartini, S. (2012). Peran inovasi: pengembangan kualitas produk dan kinerja bisnis. Jurnal manajemen dan kewirausahaan, 14(1), 83-90.

Haryono, T., & Marniyati, S. (2017). Pengaruh market orientation, inovasi produk, dan kualitas produk terhadap kinerja bisnis dalam menciptakan keunggulan bersaing. Jurnal Bisnis dan Manajemen (Journal of Business and Management), 17(2), 51-68.

Hatta, I. H. (2015). Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan, Kapabilitas Pemasaran dan Kinerja Pemasaran. Jurnal Aplikasi Manajemen, 13(4), 653-661.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2015). Marketing an Introducing Prentice Hall. England: Pearson Education Inc.

Kurniasari, R. D. (2018). Pengaruh Inovasi Produk, Kreativitas Produk, dan Kualitas Produk Terhadap Keunggulan Bersaing (Studi Kasus Pada Kerajinan Enceng Gondok “AKAR”. Jurnal Manajemen Bisnis Indonesia (JMBI), 7(5), 467-477.

Kurniawati, D., & Suharyono, A. K. (2014). Pengaruh citra merek dan kualitas produk terhadap kepuasan dan loyalitas pelanggan (studi pada pelanggan KFC cabang Kawi Malang) (Vol. 1). Brawijaya University.

Lestari, I., Astuti, M., & Ridwan, H. (2019). Pengaruh inovasi dan orientasi kewirausahaan terhadap keunggulan bersaing UMKM kuliner. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(1), 111-118.

Musa, C. I., Kurniawan, A. W., Abadi, R. R., Musa, D. A. L., & Pratiwi, K. S. (2022). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan dan Orientasi Pasar Terhadap Keunggulan Bersaing UMKM di Era Revolusi Industri 5.0.

Paramita, C. C. P. (2015). Pengaruh Kompetensi Individu, Orientasi Kewirausahaan dan Pesaing dalam Mencapai Keunggulan Bersaing Melalui Kualitas Produk Studi pada UKM Furnitur di Kota Semarang. DeReMa Jurnal Manajemen, 10(1), 124-137.

Rakib, M., Azis, M., Najib, M., & Isma, A. (2024). Impact of Digital Literacy, Business Innovation, Competitive Advantage on the Existence of SMEs: A quantitative study in Makassar City, Indonesia. Quality-Access to Success, 25(198).

Stanton, W. J. (2013). Prinsip Pemasaran (terjemahan). Edisi 7, jilid 1. Erlangga. Jakarta.

Tjiptono, F., & Gregorius, C. (2016). Service Quality and Satisfaction, Edisi 4. Yogyakarta: Penerbit Andi

Wijaya, R. A., Qurratu’aini, N. I., & Paramastri, B. (2019). Pentingnya Pengelolaan Inovasi Dalam Era Persaingan. Jurnal Manajemen dan Bisnis Indonesia, 5(2), 217-227.

Downloads

Published

2023-11-30

How to Cite

Utami, E. Y., Destiana, R., Rawi, Neliana, T., & Muhlis. (2023). How do Innovation and Entrepreneurial Orientation affect Competitive Advantage through Product Quality of Culinary Sector MSMEs?. Pinisi Journal of Entrepreneurship Review, 1(3), 159–170. https://doi.org/10.62794/pjer.v1i3.1078