PENGARUH KEMAMPUAN LITERASI TERHADAP PEMANFAATAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI SEBAGAI SUMBER BELAJAR DI SMA KABUPATEN PASANGKAYU

Authors

  • Nasria Pascasarjana Universitas Negeri Makassar
  • Sapto Haryoko Universitas Negeri Makassar
  • Mustari Lamada Universitas Negeri Makassar
  • Hasanah Nur Universitas Negeri Makassar

Keywords:

Information and Communication Technology, ICT Literacy, Utilization, Learning Resources.

Abstract

This research aims to provide an overview of Information and Communication Technology (ICT) Literacy and the utilization of ICT as a learning resource in high schools in Pasangkayu Regency.where in Pasangkayu district there is are 12 high school and Additionally, it seeks to examine the influence of ICT literacy on the utilization of ICT as a learning resource. The research employs an ex-post facto research method. The total population is 4027 individuals, and a sample of 220 participants is drawn through Probability Sampling. The instruments used include tests and questionnaires. Prerequisite tests involve assessing normality and linearity. Hypothesis testing employs a simple linear regression test. The research findings indicate that: (1) ICT Literacy is categorized as "moderate." (2) The utilization of ICT is categorized as "moderate." (3) There is an influence of ICT Literacy on the utilization of ICT as a learning resource. The test results show that the significance value is 0.000 < 0.050, with a contribution of 18.70%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anshori, S. (2019). Pemanfaatan TIK Sebagai Sumber Dan Media Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Ilmu Pendidikan Pkn Dan Sosial Budaya, 10–20.

Astini, N. K. S. (2020). Tantangan Dan Peluang Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Online Masa Covid-19. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.37329/Cetta.V3i2.452

Dandy Yudha Herawan, 14014716482. (2020). Pengaruh Literasi Dan Ketersediaan Media Pembelajaran Terhadap Pemanfaatan Media Teknologi Informasi Dan Komunikasi di Sd Dabin Iv Dan V Kecamatan Taman Kabupaten Pemalang [Other, Universitas Negeri Semarang]. Https://Lib.Unnes.Ac.Id/

Helaluddin. (2019). Peningkatan Kemampuan Literasi Teknologi dalam Upaya Mengembangkan Inovasi Pendidikan Di Perguruan Tinggi. Pendais, 1(1), 44–55.

Hudayati, N., Andayani, Y., & Junaidi, E. (2021). Pengaruh Persepsi Guru Tentang Tik Terhadap Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pembelajaran Ipa Sma/Ma Se-Kecamatan Gerung. Chemistry Education Practice, 4(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.29303/Cep.V4i1.2233

Julita, & Dheni Purnasari, P. (2022). Pemanfataan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pendidikan Era Digital. Journal Of Educational Learning And Innovation (Elia), 2(2), 227–239. Https://Doi.Org/10.46229/Elia.V2i2.460

Lamada, M., Ruslan, & Putriani, A. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Game-Based Learning Pada Mata Pelajaran Ipa. Jambura Journal Of Informatics, 3(1). Https://Doi.Org/10.37905%2fjji.V2i2.10381

Miftah, M. (2022). Studi Kelayakan Media Pembelajaran Tik Sebagai Alat Bantu Mengajar Guru. Publica Indonesia Utama.

Mustakim, Rahman, A. A., Oktari, R., Safii, M., Syafitri, N., Roswati, Ahmad, A. K., Putri, J. H., Yulaida, I., & Rohmah, N. (2023). Literasi Ict Dan Media Pembelajaran. Global Eksekutif Teknologi.

Nafri, Y., Mulyati, Y., Sunendar, D., & Damaianti, V. (2021). Tingkat Literasi Digital Mahasiswa Indonesia. Diksa : Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 59–71. Https://Doi.Org/10.33369/Diksa.V7i1.22391

Rizky, T. M. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi Sebagai Sumber Belajar Mahasiswa Pendidikan Ips Universitas Negeri Yogyakarta [Skripsi, Fakultas Ilmu Sosial]. Https://Eprints.Uny.Ac.Id/21890/

Sakolan, S., & Rahmadani, H. (2020). Profil Keterampilan Literasi Digital: Penelitian Survey Di Sma It Al Bayyinah Pekanbaru. Instructional Development Journal, 3(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.24014/Idj.V3i2.11306

Siahaan, Y. A., & Gunawan, F. E. (2021). Mengukur Tingkat Literasi Teknologi Informasi Dan Komunikasi Mahasiswa

Anshori, S. (2019). Pemanfaatan TIK Sebagai Sumber Dan Media Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Ilmu Pendidikan Pkn Dan Sosial Budaya, 10–20.

Astini, N. K. S. (2020). Tantangan Dan Peluang Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Online Masa Covid-19. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.37329/Cetta.V3i2.452

Dandy Yudha Herawan, 14014716482. (2020). Pengaruh Literasi Dan Ketersediaan Media Pembelajaran Terhadap Pemanfaatan Media Teknologi Informasi Dan Komunikasi di Sd Dabin Iv Dan V Kecamatan Taman Kabupaten Pemalang [Other, Universitas Negeri Semarang]. Https://Lib.Unnes.Ac.Id/

Helaluddin. (2019). Peningkatan Kemampuan Literasi Teknologi dalam Upaya Mengembangkan Inovasi Pendidikan Di Perguruan Tinggi. Pendais, 1(1), 44–55.

Hudayati, N., Andayani, Y., & Junaidi, E. (2021). Pengaruh Persepsi Guru Tentang Tik Terhadap Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pembelajaran Ipa Sma/Ma Se-Kecamatan Gerung. Chemistry Education Practice, 4(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.29303/Cep.V4i1.2233

Julita, & Dheni Purnasari, P. (2022). Pemanfataan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pendidikan Era Digital. Journal Of Educational Learning And Innovation (Elia), 2(2), 227–239. Https://Doi.Org/10.46229/Elia.V2i2.460

Lamada, M., Ruslan, & Putriani, A. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Game-Based Learning Pada Mata Pelajaran Ipa. Jambura Journal Of Informatics, 3(1). Https://Doi.Org/10.37905%2fjji.V2i2.10381

Miftah, M. (2022). Studi Kelayakan Media Pembelajaran Tik Sebagai Alat Bantu Mengajar Guru. Publica Indonesia Utama.

Mustakim, Rahman, A. A., Oktari, R., Safii, M., Syafitri, N., Roswati, Ahmad, A. K., Putri, J. H., Yulaida, I., & Rohmah, N. (2023). Literasi Ict Dan Media Pembelajaran. Global Eksekutif Teknologi.

Nafri, Y., Mulyati, Y., Sunendar, D., & Damaianti, V. (2021). Tingkat Literasi Digital Mahasiswa Indonesia. Diksa : Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 59–71. Https://Doi.Org/10.33369/Diksa.V7i1.22391

Rizky, T. M. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi Sebagai Sumber Belajar Mahasiswa Pendidikan Ips Universitas Negeri Yogyakarta [Skripsi, Fakultas Ilmu Sosial]. Https://Eprints.Uny.Ac.Id/21890/

Sakolan, S., & Rahmadani, H. (2020). Profil Keterampilan Literasi Digital: Penelitian Survey Di Sma It Al Bayyinah Pekanbaru. Instructional Development Journal, 3(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.24014/Idj.V3i2.11306

Siahaan, Y. A., & Gunawan, F. E. (2021). Mengukur Tingkat Literasi Teknologi Informasi Dan Komunikasi Mahasiswa Di Indonesia. Jtim : Jurnal Teknologi Informasi Dan Multimedia, 3(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.35746/Jtim.V3i2.131

Wijayanti, I. D., & Pangesti, N. A. (2022). Analisis Penggunaan Tik Pada Pembelajaran Ipa, Hubungannya Dengan Literasi Tik Dan Hambatannya.

Yuliyanto, E. Y., & Salsabila, V. S. (2022). Peluang Literasi Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pembelajaran Kimia Di Kota Semarang. Hamka Insight, 1(1), 26–40. Https://Doi.Org/10.22236/Hamka.V1i1.3

Downloads

Published

2024-03-02

How to Cite

Nasria, Sapto Haryoko, Mustari Lamada, & Hasanah Nur. (2024). PENGARUH KEMAMPUAN LITERASI TERHADAP PEMANFAATAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI SEBAGAI SUMBER BELAJAR DI SMA KABUPATEN PASANGKAYU . UNM Journal of Technology and Vocational, 8(1), 1–10. Retrieved from https://journal.unm.ac.id/index.php/UJTV/article/view/1696